Rejsebrev fra Istanbul 2015.
Af Helle B. Gjerløv.

Siden er optimeret til 1280 x 1024  -   © Copyright  -  Alle rettigheder forbeholdes  -  Kontakt
Download en printervenlig kopi af rejsebrevet her:    Download printervenlig kopi uden billeder. (A4)
Baggrundsbillede: Det Gyldne Horn med Galata Tower.

Se billederne på PC.
Se billederne på tablet.

Torsdag den 30 april.

Vis stort billede.

Vi henter Elisabeth klokken 04:30. Vi skal flyve med Turkish Airlines klokken 07:25 og lander i Istanbul klokken 12:35 lokal tid.

Det tager ca. 1 time at komme igennem paskontrollen, hvorefter vi tager en taxa til Hotel Hilton Bomonti. Turen varer over 1 time og koster 70 TL. Kursen er ca. 2,6. Der er en frygtelig bunke biler ud og ind imellem hinanden.

Foyeren på Hilton Hotel.

Vi får et dejligt værelse på 11. etage med udsigt mod syd, dvs. Hagia Sophia og Den blå Moske. Klokken 15 er vi klar til at begive os ud i byen. Vi går mod Taksim pladsen, hvor vi nyder en vand. Derfra går vi ad Istiklâl Cadessi. Det er en 2 km lang gågade med en gammel sporvogn, der kører frem og tilbage; og en masse butikker og mennesker.

På vejen tilbage tager vi metroen fra Taksim pladsen til Osmanbey. Her finder vi et godt sted at spise. Klokken 18:30 er vi tilbage på vores hotel - godt møre. Vi har gået 12,9 km.

Vis stort billede.
Så er det blevet tid til aftensmad.

Fredag den 1. maj.

Vi vælger at få bragt morgenmad op på vores værelse, da det kun koster 37 TL i stedet for at spise i restauranten, som koster 65 TL. Det er meget overdådigt, og vi har tillige en imponerende udsigt og slipper for at stå i en lang kø til restauranten.

Vi kan ikke få lov at gå nogle steder hen, på grund af uroligheder i forbindelse med 1. maj.

1. maj i Istanbul.!

Vi beslutter os så for at tage en taxa til Grand Bazaar. Vi nyder stemningen i basaren, og bagefter går vi meget rundt i kvarteret udenfor.

Én af indgangene til Grand Bazaar.

Grand Bazaar.

Vi besøger  Hagia Sophia og vil også gerne besøge Den blå Moske, men opgiver, da der er alt for  mange mennesker.

Hagia Sophia.

Vi besøger Spice Bazaar.

Bagefter går vi over Galatabroen for at tage metroen tilbage, men den er stadig lukket på grund af 1. maj, så vi tager en taxa tilbage til vores hotel.

Om aftenen spiser vi club sandwich på vores hotel.

Lørdag den 2. maj.

Vi tager af sted kl. 09:30 efter en skøn morgenmad på værelset. Vi kører med metro fra Osmanbey til Vezneciter. På vej til Den blå Moske kommer vi forbi Universitetet.

Sultanameth området.

Så drikkes der kaffe uden for Ayasofya Hamam.

Vi står i kø i næsten 1 time for at komme ind i Den blå Moske, men det er det hele værd.

Vis stort billede.
Elisabeth er klar til besøg i Den blå Moske.

Den blå Moske.

Bagefter går vi op på den lille plads bag ved Cisternen. Her nyder vi en god frokost med en lækker Efes øl til, på Bodrum.

Så står vi igen i kø. Dog kun ca. en halv time for at komme ind til Cisternen. Det koster 20 TL pr. person.

Det er så imponerende.

Vis stort billede.
Hovedet af Medusa i Basilica Cisternen.

Herefter går vi hele vejen til Grand Bazaar.

På vej mod Grand Bazaar.

Vis stort billede.
Blikfang foran en forretning med stoffer.

Vi får en tår at drikke: Ayuan : En frygtelig yoghurt-lignende drik….Vi køber T-shirts, og på vejen ud finder vi en - håber vi - super guldforretning: Orient Jewellery.

Bagefter tager vi straks tilbage til hotellet med vores indkøb, inden vi igen begiver os ud. Denne gang går vi til et kæmpe storcenter: Cevahir Mall

Vis stort billede.
Forretning i Cevahir Mall.

Vi spiser aftensmad på Mc. Donald, inden vi begynder at "ose". Vi finder en masse sødt børnetøj i Zara til pigerne. Vi køber også bamser til dem.
Det tager en halv time at gå op til centret, men turen hjem er meget kortere, da vi finder en nem vej tilbage. På vejen tilbage ser vi et Carrefour, så dér må vi ind at købe et par øl og noget chokolade.

Vi er tilbage klokken 20:30 efter en lang og varm dag. Her til aften er det stadig 25 grader. Vi har gået 15,4 km.

Søndag den 3 maj.

Vi begiver os af sted klokken ca. 10. Det har regnet i nat. Vores mål er Topkapi. Vi tager metroen til Halice på Atatürk broen. Der er meget stille i byen i dag på grund af cykelløb.

Vis stort billede.
Torvet foran Yeni Moskeen.

Krydstogtskib på Bosporus.

Vi besøger den smukke Gülhane park med mange papegøjer.

Gülhane parken.

Ved Topkapi er der så lang kø, at vi opgiver at komme frem. Det må blive en anden gang. Vi går så rundt i kvarteret og finder et sted at spise. Inden kommer vi forbi pladsen foran Hagia Sophia med alle cykelrytterne.

Efter frokost går vi mod Galatabroen, men på grund af voldsom regn søger vi ly, og får os en kop te sammen med en del lokale mænd, der gør plads til os.

Endelig kommer vi over broen og op på gågaden igen. Elisabeth får købt nogle sko, og bagefter nyder vi en kop kaffe på Starbuck`s.

Den blå Moske.

Vi er tilbage på vores hotel klokken ca. 17:30. Efter et lille hvil tager vi ud for at finde et sted at spise, og vi ender med at spise på det samme sted som første aften. Klokken ca. 19:30 er vi så tilbage igen efter at have gået 27349 skridt, som svarer til 20 km.

Det er så sidste aften i Istanbul. Vi er så mætte af indtryk, og vi glæder os begge til at komme hjem i morgen.

Mandag den 4. maj.

Vi skal først tjekke ud klokken 12, så vi går mod Bosporus Strædet, der ligger øst for vores hotel. Det er så varmt. Undervejs ser vi nogle flotte gader i et fint kvarter af Istanbul.

Desværre er der ikke tid til at gå hele vejen, så vi vender om, og ender med at nyde en kop kaffe på en lille bar tæt ved vores hotel. Dér sidder vi og nyder at se på den hektiske trafik.

Vis stort billede.
Gade i nærheden af vores hotel.

En sidste kop kaffe inden hjemturen.

*  *  *

Klokken 11:30 tager vi en taxa fra vores hotel til Atatürk lufthavnen. Det tager kun en halv time, men koster 75 TL.

Underligt!.

Vi skal flyve klokken 15, men bliver en halv time forsinket ved startbanen på grund af tæt trafik!

Farvel for denne gang.

Hjemme i Danmark igen.

Flyveturen går fint, og vi lander klokken 17:30 i Kastrup. Jens, Nino og pigerne tager imod os med flag. Det er så skønt at se dem alle igen.

Link til rejsebreve og rejsenotater fra Frankrig.     Send en mail til Helle B. Gjerløv.