REJSEBREV  FRA  FRANKRIG  - 2016.
Af Jens Rostgaard Gjerløv.

Medoc halvøen - Provence.

Siden er optimeret til 1280 x 1024   -   © Copyright   -   Alle rettigheder forbeholdes   -   Kontakt

Til ren billedside.
Se billederne på PC.

Til ren billedside - tablets.
Se billederne på tablet.

Udsigten ud over Atlanterhavet fra vores lille Chalet på Sandaya Soulac Plage.

Første stop på vores ferie i år, er Le Mans, sydvest for Paris.

En rimelig lang køretur på ca. 1400 kilometer, som vi starter på allerede torsdag aften omkring klokken 21:00. Vi har bestilt og købt en "billig" færgebillet til Rødby-Puttgarden klokken 01:15 natten til fredag, men vi regner med, at vi kan få lov til at komme med en færge lidt tidligere. Vi kan jo lige så godt komme af sted, som at gå rundt der hjemme, som løver i et bur.

Altså kører vi til Rødby - kun for at erfare, at vi må/kan ikke komme af sted, før den bestilte afgang. Ærgerligt, ærgerligt. Resultatet er, at vi må vente i Rødby i godt 2 timer.

Vi tror faktisk, det er fordi de ikke vil lade os komme tidligere af sted, end til den tid vi har bestilt.
Da jeg på et senere tidspunkt taler med en anden ansat dernede, viser det sig, at fordi vores billet er dateret til en afgang den 24/6 - og vi kommer den 23/6 - så kan deres system ikke håndtere billetten og det er faktisk dét der er årsagen til, at vi ikke kommer med en tidligere færge.
Så snart klokken passerer midnat kan vi tjekke ind og vi kommer gennem nåleøjet.  Alt i alt kommer vi med en færge 1 time tidligere end beregnet.

Turen til Hamburg foregår planmæssigt, men derefter begynder et uvejr af dimensioner. Det lyner og tordner - og det er i øvrigt rigtig flot at se - men pludselig vælter vandet ned i et skybrud, som vi aldrig har oplevet  tidligere.
Samtidig blæser det så voldsomt op, at grene og trætoppe ligger og flyder på motorvejen. Resultatet er, at vi næsten er nødt til at stoppe op, for vi kan hverken høre eller se noget.
Uvejret varer sådan ca. 6 timer og er mere eller mindre voldsomt. Først hen på formiddagen bliver vejret nogenlunde.
Senere erfarede vi, at uvejret også havde ramt Danmark, bl.a. med det resultat at mange HPFI relæer var slået ud - deriblandt vores - på grund af de mange lynnedslag.
Resten af turen til Le Mans er sådan set rimelig begivenhedsløs. Vi holder på et tidspunkt ind for at få en lille powernap, da vi trods alt har kørt hele natten og det har været temmelig anstrengende på grund af uvejret.

Klokken ca. 17:00  når vi frem til vores hotel i Le Mans og som sædvanlig er vi ventet på hotellet, hvor vi får en pæn modtagelse.
Efter at have båret vores ting ind og fundet os til rette, er det tid for det traditionsrige aftensmåltid på den første ferieovernatning. Nemlig frikadeller og kold kartoffelsalat, dertil et glas rødvin - eller to…….

Da klokken er blevet omkring 19:30 er vi tjenlige til at gå i seng, oven på en lang køretur på ca. 1400 kilometer, uden nattesøvn.

Så er vi ankommet til Le Mans.

Til sidetop.

Efter en velfortjent, lang nattesøvn og en virkelig flot morgenmadsbuffet, er vi klar til at køre det sidste "lille" stykke til Medoc halvøen. Her skal vi bo på Sanday Soulac Plage den næste uges tid.

Men inden vi forlader Le Mans, skal vi lige en tur omkring den berømte bane, hvor der køres 24 timers Le Mans.
På vejen ud til selve den lukkede bane som man er vant til at se i fjernsynet, kører vi på en vej som helt sikkert også bliver brugt til noget baneløb. Hele vejen er der autoværn i begge sider og der er "reklamebroer" over vejen, så der er ingen tvivl om, at vejen kan lukkes af og bruges til baneløb.

Da vi når frem til den lukkede bane, kan vi meget naturligt ikke komme ind og se noget. På et tidspunkt ser vi nogle biler køre ind på anlægget og det får os til at spørge, om det er muligt at komme ind og køre en enkelt omgang på den lukkede bane.
Meget naivt, men hvem véd, vi kunne jo risikere at få et "ja".

Men nej!  Svaret er ganske enkelt "No, pas du tout, ce n'est pas pour le public" - "Nej absolut ikke, det er ikke for offentligheden". Det var så dét. Jeg var ellers parat til at betale et ikke helt lille beløb, såfremt det havde været muligt. Det ville jo have været "once in a lifetime", men det skulle altså ikke overgå mig i dette liv.

I stedet besøger vi den tilknyttede butik og museet. Museet springer vi dog over, men det bliver til lidt indkøb i butikken, så der er vidnesbyrd om vores besøg på stedet. En cap, som Helle synes er smart og en poloshirt.

På vej til den berømte 24-timers Le Mans bane.

Her fik vi ikke lov til at komme ind!

Efter at have taget nogle billeder, går turen så sydpå, mod Medoc halvøen. Vi vil prøve at tage færgen fra Royan til Le Verdon-sur-Mer, hvilket kan spare os for ca. 200 kilometers kørsel. Det er jo også værd at tage med.
Da vi kommer til færgen efter en labyrintagtig kørsel gennem Royan (som vores GPS heldigvis klarer til ug med kryds og slange), er der ca. 25 minutter til afgang og der er plads til os.

Puh ha. Der var vi heldige.

Noget der undrer os meget, er de mange bikere, som også holder og venter på at skulle med færgen. Der er utroligt mange og hovedparten af dem kører Harley Davidson. Og ikke nok med det, mange af dem er godt oppe i årene og har "bedstemor" med på bagsædet - det er en livsstil der vil noget…!

Vel ombord på færgen bliver det afgang og efter 25 minutters sejlads og 30 € fattigere, kan vi køre i land på Medoc halvøen i Le Verdon-sur-Mer, kun ca. 15 kilometer fra Soulac-sur-Mer og campingpladsen Sandaya Soulac Plage, hvor vi skal bo.

Nogle af de mange bikere, der skal med færgen.

Så ankommer færgen vi skal med.

Så er vi på vej over.

Det gamle fyrtårn på havnen i Le Verdon-sur-Mer.

Omkring klokken 16:30 får vi nøglen til vores lille "Chalet", som ligger i første række med udsigt ud over et imponerende Atlanterhav. Vi får hurtigt båret ind og  pakket ud og så er det tid til et velfortjent glas vin.

Om aftenen sidder vi på terrassen og nyder solnedgangen og et par glas vin.

Den smukke solnedgang.

Til sidetop.

Søndag er dømt hviledag og den tilbringes hele dagen ved vores Chalet. Eneste undtagelse er Helle, som går en tur langs stranden ellers bliver solvognene brugt flittigt af os begge.

I dag, mandag, kører vi en tur ind til Soulac-sur-Mer. Der er et overdækket marked hver dag, som måske kan være interessant at besøge.
Da vi finder det, viser det sig, at det ikke er et traditionelt marked med tøj og lignende ting, men derimod et marked med fødevarer.
Det er dog ikke videre imponerende og desværre er der flere af boderne som ikke er åbne og efter skiltene at dømme, åbner de først senere på sæsonen, nemlig omkring 1. juli.
Men, -  byen er jo heller ikke så voldsom stor, så tingene hænger nok meget godt sammen.

Det overdækkede marked i Soulac-sur-Mer.

Strandpromenaden i Soulac-sur-Mer.

Gågaden i Soulac-sur-Mer.

Derefter kører vi til Le Verdon-sur-Mer, hvor vi finder nogle mindesmærker fra krigen. Vi er helt ude på spidsen af halvøen og igen ser vi flere hundrede bikere, som skal med færgen til Royan.
Det er helt vildt.
Hvad årsagen til de mange bikere er, véd jeg i skrivende stund ikke, men vi kan se, at flere af spisestederne reklamerer ligefrem med, at Harley Davidson folkene er velkomne. Der må altså være en speciel grund til, at lige netop her, kommer der mange bikere.

Nogle af de mange bikere, som skal over til Royan.

Der er to andre ting man lægger mærke til her nede.

Den ene er, at rigtig mange forretninger ikke har åbnet endnu. Selv om vi er ved at være i slutningen af juni måned, virker her meget stille og næsten mennesketomt mange steder og det er lidt mærkeligt.
Men sæsonen i Frankrig begynder jo også først omkring slutningen af juli måned, så det er måske ikke så mærkeligt endda.

Den anden ting er kystsikringen. Kyststrækningen har flere steder store skrænter eller klinter, meget lig dem der er langs den vestjyske kyst. Her nede har man heldigvis været så fornuftig, at man har sikret kysten mod nedbrydning.
Man har ganske enkelt etableret store moler, stendiger og spunsvægge langs kysten, dér hvor der ligger huse og andet helt ud til kysten, så det kraftige tidevand ikke kan nedbryde kysten og "æde" sig ind i landet og således ødelægge værdierne.

I modsætning til dette kan man virkelig undre sig, når man ser hvordan Naturstyrelsen her hjemme - i embedsmandsvældets og bureaukratiets hellige navn - bare lader værdier for adskillige millioner kroner blive skyllet i havet ved vestkysten, fordi man ikke vil etablere en kystsikring med store natursten og lignende. Skammeligt…!!!

En effektiv kystsikring.

Til sidetop.

Nu følger nogle dage, som bliver brugt dels til små ture rundt på halvøen, dels hjemme ved Chalet´et. Vejret kunne godt være bedre, en del af tiden er det overskyet og kun omkring 20 graders varme. Lidt regn har vi også fået ind imellem, så hvad vejret angår, kunne det absolut godt være bedre.

Vores ydmyge Chalet.

Her er der ingen kystsikring...!

Stranden med klinterne, til vores venstre side.

Stranden til vores højre side.

Medoc halvøen er jo et af Frankrigs store og dyre vindistrikter, så meget naturligt ser vi nogle store og kendte vinslotte på vores ture, Dog kun udefra - alle de store vinslotte kræver nemlig, at man bestiller tid til et besøg.

Men vi er ikke i tvivl om, at det er de dyre vinslotte der ligger her. Stort set alle er utrolig velholdte, ikke et græsstrå vender forkert og så gør de alle sammen et stort nummer ud af, at gæster skal bestille tid.

Vi har af gode grunde ikke bestilt tid og må således nøjes med at betragte herlighederne udefra, men flotte er de - nogle endog imponerende.

De mener virkelig, at man skal bestille tid.

Château Lilian Ladouys.

Château Cos-Labory.

Torsdag er sidste dag her på halvøen. Fredag morgen starter vi op igen og nu går turen til Provence, nærmere betegnet Villedieu, hvor vi skal besøge gode venner et par dage.

Men natten til fredag bliver lidt søvnløs. Det blæser kraftigt og i løbet af natten vågner vi ved, at vores Chalet ryster en lille smule. Det viser sig, at brændingen her hvor det er højvande, er så kraftig, at når den slår imod spunsvæggen og de store sten, så ryster hele klinten, som vores Chalet ligger på. Fascinerende og samtidig også lidt skræmmende.

Desværre stod vi ikke op for at se brændingen og måske havde vi heller ikke kunnet se noget, på grund af mørket. Men det viser med al tydelighed, hvor kraftig et element havet er - ikke mindst Atlanterhavet!

Fredag morgen, hvor vi er tidligt oppe, er havet atter faldet til ro og nattens voldsomheder har ikke efterladt sig nogen spor.

Til sidetop.

Klokken 07:30 forlader vi Sandaya Soulac Plage og sætter kursen mod Provence, nærmere betegnet Villedieu, som ligger små 30 kilometer nordvest for Mont Ventoux. Det er en tur på lige godt 700 kilometer, så der ligger nogle timers kørsel foran os på motorvejen.

Omkring frokosttid, hvor vi er nået ca. halvvejs til Provence, er temperaturen langt om længe ved at nå sydfranske højder. På et tidspunkt måler vi 35oC. Da vi gør ophold for at fouragere lidt, hører vi for første gang i ferien cikader. De begynder normalt først deres elskovsserenader når temperaturen når op omkring 23-25oC, så det er meget slående for, hvordan vejret har været indtil nu - nemlig køligt - mest af alt som ganske almindeligt dansk sommervejr.

Omkring klokken 16:30 er vi fremme i Villedieu. Inden vi kom til Villedieu er bilen blevet vasket og tanket op, så den er startklar til vi, om et par dage, skal videre til Italien.

Vi skal bo hos Agnés, som har et B&B i Villedieu. Og nu skal man altså ikke tro, at Villedieu er en stor by. Der bor vel omkring 600 sjæle i "byen", så alt er meget naturligt til at overse.

Vi bor midt inde i byen, kun et stenkast fra det lille og meget hyggelige torv, som i øvrigt er utrolig populært blandt turister. Af en eller anden årsag er der rigtig mange turister der er i stand til at finde frem til Villedieu, specielt cyklister.

Nå, vi bliver installeret hos Agnés, hvorefter vi spiser til aften hos Susanne og Per og hygger os, til det bliver tid til at gå til ro.

Den frodige veranda hos Agnés, lige midt i byen.

Til sidetop.

Næste dag er vi tidligt oppe. Tiden skal udnyttes og vi skal blandt andet ud at gå i "bjergene".

Vi kører mod Bois des Baronnies, som er en meget provencalsk og charmerende lille by. Den siges at være den sidste by inden Alperne.

Her starter vi vores tur i olivenlundene Tour des Olives. Vi kommer forbi lindetræer, også kaldet kærlighedens træ på grund af de hjerteformede blade, som man kan lave beroligende te af og blomsterne dufter faktisk godt.

Hvert år fylder bønderne deres biler med de lysegule blade som omkranser frugterne på lindetræerne og sælger dem videre til forarbejdning.

Udsigt ned mod Bois des Baronnies.

Udsigten fra turen i Tour des Olives.

En mærkelig bjergformation på vores tur.

Figentræet, som dufter af kokos.

Et sted kommer vi forbi figentræer, som dufter kraftigt af kokos, men vi har ikke fundet ud af om det er normalt eller en tilfældighed. Også cedertræer og akacietræer ser vi på vores vej.

Et andet sted kommer vi forbi mispeltræer med frugter, som bliver prøvesmagt og jeg kan hilse at sige, at de smager rigtig godt.

Så plukkes der frugt fra mispeltræet.

Den velsmagende frugt fra mispeltræet.

Det bliver desværre kun til en meget kort tur på ca. 3.5 kilometer, da vi alligevel ikke er kommet tilstrækkeligt tidligt op til en længere tur. Varmen er for overvældende, så vi bliver nødt til at opgive vores oprindelige tur, som ville have været noget længere. Ærgerligt.

Det "rigtige" loppemarked i Bois des Baronnies

Eftermiddagen bruges til afslapning og igen i dag spiser vi hos vores venner. Efter middagen går turen til det hyggelige torv, som allerede er godt besøgt. Her får vi kaffe og marc, samt supplerende vin og vi falder i snak med Bernard, som allerede har fundet sin sædvanlige plads på torvet.

Efter en hyggelig tid på torvet, er det tid til at bryde op. Vi skal tidligt op næste morgen og fortsætte vores ferie, som nu går til Italien, nærmere betegnet Grimaldi Superiore. En meget lille by på grænsen mellem Frankrig og Italien, helt ned til kysten. Dér skal vi bo den næste uge.

Aftenstemning på torvet i Villedieu.

Til sidetop.

Her til morgen, hvor vi skal videre til Italien, er vi 6 gæster til morgenmad hos Agnés.

Et australsk ægtepar - May og Brian - som også bor hos Agnés, os selv og endelig Susanne og Per. Susanne og Per  er inviteret til at deltage i morgenmaden af Agnés, fordi hun synes, det kunne være hyggeligt, at vi alle kunne spise morgenmad sammen.

Det er rigtig betænksomt af hende og det er ganske hyggeligt. Efter at have mæsket os med hjemmelavet brød, marmelade m.m. er det tid til at bryde op.

"Sidste morgen med kliken".

Men inden vi forlader Frankrig for denne gang, skal traditionen lige holdes i hævd.

Hver gang vi kommer til Provence, er det et "must", at vi skal op på Mont Ventoux og drikke en kop kaffe og spise en croissant.

Og denne gang er ikke anderledes end alle de andre gange. Altså op på Mont Ventoux, som allerede her fra formiddagen er godt besøgt af rigtig mange cykelryttere. Vi er sikre på, at der også er nogle danskere i blandt, for vi ser mindst to studenterhuer på vej op. Godt gået af de to ungersvende.

Denne gang er det en blæsende og halvkold fornøjelse, men vi er også oppe i ca. 1912 meters højde og bjerget lever op til sit legendariske navn: Det Blæsende Bjerg.

Så er vi ved at være helt oppe.

Toppen er nået - og det er kaffe- og croissant tid.
Men traditionen bliver holdt i hævd og så er alting jo godt. Nu venter Italien forude.

Den formidable udsigt fra toppen af Mont Ventoux.

Jens Rostgaard Gjerløv.
August 2016.

Link til flere rejsebreve og rejsenotater.          Send en mail til Jens Rostgaard Gjerløv.

Skulle du få lyst til at printe rejsebrevet ud,
kan du downloade en printervenlig kopi her:
  Download printervenlig kopi af rejsebrevet her.