|
 |
Rejsebrev fra Tyskland.
Steinberghaff - april
2019. Af Jens
Rostgaard Gjerløv. |
|
|
|
|
 |
|
Forårsferien skal i år gå til
Tyskland, nærmere betegnet Steinberghaff. Det er faktisk ikke en by,
ikke engang en lille by, men snarere en stedbetegnelse.
'Strandhotel Steinberghaff' er navnet på det hotel vi skal bo på og det
er i sandhed et strandhotel, idet det ligger helt ned til stranden og
vandet.
På vejen derned er vi lige inde
om Korsør, hvor vi besøger Lise og tilbringer et par hyggelige timer.
Mætte af kaffe og kage fortsætter vi nu mod Tyskland og hotellet, som
ligger ca. 30 kilometer øst for Flensborg, helt ned til Flensborg Fjord.
Og det ligger faktisk mutters alene, stort set ude i midten af
ingenting. |

Strandhotel Steinberghaff. |
|
Omkring klokken 16:00 ankommer vi
til hotellet og kan ikke umiddelbart se hvor receptionen er. Mærkeligt...
Til gengæld er vi kommet direkte ind i restauranten, hvor en lille
tjener vimser rundt og virker mere eller mindre stresset.
Da vi spørger ham hvor receptionen er, svarer han: "det er her" - altså
ved bardisken i restauranten. OK - så blev vi så meget klogere. Efter at have vist ham vores reservation, får vi udleveret nøglen til
vores værelse, som vi kan konstatere ikke er ret stort, men til gengæld
ganske godt.
Det er et pragtfuld vejr, så efter
at have installeret os på værelset, går vi ned til stranden - ca. 20
meter - hvor vi finder både stole og borde, samt to hold danskere. Der
går ikke lang tid før "vores" tjener kommer og vi får os en velfortjent
øl og falder i snak med de andre danskere, som viser sig at komme fra
Jylland.
På et tidspunkt skal vi lige gå en lille tur på den meget flotte strand,
så vi kan blive luftet af og være klar til middagen klokken 18:00. Den
er en dejlig overraskelse, nemlig schnitzler med brasekartofler og salat og
til dessert er der is. Vi slutter af med et par kopper kaffe og så kan
vi ikke forlange
det bedre. |

Strandhotel Steinberghaff. |

Lidt hyggesnak ved stranden. |

Den flotte strand. |
 |
|
Vi vågner efter en forfærdelig nat
på grund af en dårlig/ødelagt fjeder i madrassen, så det er noget af det
første vi skal tage os af inden morgenmaden. Det lykkes os at gøre dem
forståeligt hvad der er galt, så nu håber vi bare at de løser problemet
i løbet af dagen. |

Den gamle Holzbrücke i Eckernförde. |

Klokkespil i gågaden i Eckernförde. |
|
Efter morgenmaden kører vi en tur til Gelting som
hurtigt er overstået. Derefter kører vi til Kappeln, som ser ud til at
være en "fin" by og derfra videre til Eckernförde. Her går vi en tur
gennem den flotte gågade og går også en tur over Eckernförder Holzbrücke,
en gammel træbro ved lystbådehavnen som kun er til fodgængere og forbinder
de to bydele.
Nu går turen til Rendsburg, hvor
vi er nede at se Rendsburger Hochbrücke, som er en jernbanebro højt over
Eideren. Ret imponerende og så er den fra lige først i 1900-tallet, Man
kunne også noget dengang. |

Rendsburger Hochbrücke |
|
Så kører vi til Schleswig hvor vi besøger Schloss Gottorp. Et slot fra det 16. århundrede som ligger
på en mindre ø og i dag indeholder både nationale museer og kunstmuseer
og hvor der ikke mindst er en flot park med mange smukke skulpturer, som
har nogle sjove navne. |

Schloss Gottorp. |

Skulptur i slotsparken. |

Skulptur i slotsparken. |
|

Skulptur i slotsparken. |

Skulptur i slotsparken. |
|
Så er det blevet tid til at vende snuden hjemad
til hotellet, hvor der snart er "Happy Hour". Inden det bliver
tid til drinks går vi en dejlig tur langs stranden og da vi kommer
tilbage til hotellet, får vi en hyggelig snak med et sødt ægtepar og
nyder nogle gode drinks. |
|
 |
I dag er vi tidligt oppe og efter et dejligt
morgenmåltid kører vi til Flensborg. Her får vi handlet en masse
ting som
selvsagt tager lang tid, men til gengæld er det nogle rigtig gode
ting vi får købt. Vejret er pragtfuldt, så vi får i tilgift
gennemtravet både gågaden og øvrige gader.
Efter frokosten (det bliver kinesisk) kører vi til Friedrichstadt,
som viser sig fra sin smukkeste side. Kanalerne, de gamle huse og
den farverige natur midt inde i byen, bliver alt sammen hjulpet godt
på vej af det pragtfulde vejr. Det lune og dejlige vejr ender også
med at friste med både vin og en øl, som ender med at blive indtaget
nede ved en af kanalerne. |
|

Friedrichstadt. |

Friedrichstadt. |
|

Friedrichstadt. |

Friedrichstadt. |
|

Friedrichstadt. |

Friedrichstadt. |
|

Friedrichstadt. |

Sjov figur på en mur i Friedrichstadt. |
|

Sjov figur på en mur i Friedrichstadt. |
Da vi er færdige med at nyde vores vin og øl, er
det på tide at køre de ca. 85 kilometer tilbage til hotellet, hvor "Happy
Hour" igen venter på os. Og igen i dag nyder vi nogle drinks, sammen med
nogle søde danskere.
Bagefter er det tid til vores sidste måltid mad i Steinberghaff og
så skal vi ellers op at pakke, for i morgen tidlig skal vi igen hjem
til Næstved og dagligdagen. |

Sidste middag i Steinberghaff. |
|
 |
|

Jens
Rostgaard Gjerløv.
Januar 2025. |
|
|
|
|
 |