REJSEBREV  FRA  JYLLAND - 2020.
Af Jens Rostgaard Gjerløv.

Brørup og Fyn.

Siden er optimeret til 1920 x 1080   -   © Copyright   -   Alle rettigheder forbeholdes   -   Kontakt

Til ren billedside.
Se billederne på PC.

Til ren billedside - tablets.
Se billederne på tablet.

Til sidetop.

Tidlig morgen på færgehavnen i Bøjden.

I år bliver efterårsferien – ligesom sommerferien - heller ikke som den plejer.

Coronaen – eller Covid-19 som den også bliver kaldt -  hærger stadig landet og den øvrige del verden, så en tur til det sydlige udland er stadig utopi.

Men for at få bare en lille smule luft under vingerne, beslutter vi os for at tage et kro ophold på 4 dage i Jylland.

Til trods for at Jylland er gennemkørt på kryds og tværs i vores yngre dage da vi boede i Aalborg, er der stadig mange ting vi ikke har set og nye er kommet til siden.

Hvad kunne så være mere naturligt, end at benytte lejligheden til at få indhentet lidt af det forsømte og komme væk fra hverdagen og se noget nyt?

Vores største bekymring da vi bestilte opholdet, var faktisk hvordan vejret ville blive. Nu, da dagen nærmer sig, kan vi se, at vejret bliver helt fantastisk i de dage vi skal af sted.

De lover op til 27 graders varme, så det er bare om at få sommertøjet støvet af igen og vi taler om, at det vil være næsten som at køre sydpå. Og Danmark har utrolig meget at byde på. Den eneste ulempe er kun, at man aldrig kan være sikker på hvordan vejret vil blive. Men, vi er som sagt mere end heldige med et fantastisk sensommervejr, så det lover godt for vores miniferie.

Mandag morgen kører vi fra Næstved, med kurs mod Flensborg, hvor vi vil starte med at handle lidt småfornødenheder. I stedet for den kedelige motorvej, ikke mindst over Fyn, har vi denne gang valgt at benytte os af Alslinjen og tage færgen fra Bøjden til Fynshav, med afgang klokken 09:00.

Vi er fri for at køre mange kilometer på Fyn og i Jylland og prisen på sådan en færgebillet er faktisk kun 79 kroner, så der er ikke noget at betænke sig på.

Det er første gang vi benytter denne færgeoverfart, som viser sig at være ganske 'hyggelig' på trods af mundbind og håndsprit.

Det tager ca. 45 minutter at sejle over og det er bestemt ikke sidste gang, hvis vi skal til Sønderjylland.

Vis stort billede.
Nu venter vi på færgeafgang i Bøjden.

Altså - godt bevæbnet med mundbind og håndsprit ankommer vi til Flensborg og får som det første handlet lidt drikkevarer, inden vi skal en tur op og ned ad gågaden.

Vi starter på torvet, hvor vi nyder et dejligt, tiltrængt glas fadøl udendørs i 25 graders varme og en sol der bager ned fra en skyfri himmel.

Vis stort billede.
Så er det tid til en velfortjent fadøl på torvet i Flensborg.

Derefter bliver der shoppet og det resulterer i indkøb af både tekstiler og sko.

Alt sammen noget vi ikke kan undvære, som en god gammel ven – der desværre ikke er her mere - engang sagde.

Det er efterhånden blevet midt på eftermiddagen, så efter en velfortjent kop kaffe og croissant, er det på tide at sætte kursen mod Brørup, nærmere betegnet Hotel Søgården, hvor vi skal bo de næste dage.

Vi er fremme omkring klokken 17:00 og får hurtigt vores værelse. Med til det flotte værelse hører der også en lille terrasse - det viser sig senere, at vi får meget glæde af den.

Hotel Søgården.

Allerede klokken 18:00 går vi over for at spise, vi er nemlig blevet sultne af dagens aktiviteter.

Den flotte spisesal / restaurant.

Umiddelbart kan vi ikke finde vores bord (nr. 4) og det viser sig, at vi ikke er blevet registreret.

Fejlen bliver dog hurtigt rettet og vi får et rigtig lækkert måltid mad – laksetallerken til forret og oksefilet til hovedret.

Kødet er så mørt, at det kan "skæres" over med en gaffel.

Resten af aftenen tilbringer vi på terrassen, hvor dagens aktiviteter "vendes" og det gode vejr nydes sammen med nogle glas vin.

Hygge på terrassen.

Til sidetop.

I dag, tirsdag, havde vi oprindelig regnet med, at vi som det første i dag skulle ud at se Tirpitz museet, som ligger ude ved Blåvand.

Jeg havde været inde på nettet for at bestille billetter hjemmefra, så vi kunne være sikre på at komme ind, men det viste sig, at alt var udsolgt. Men mere derom lidt senere.

Så derfor starter vi med at køre ned til Süderlügum, hvor vi lige skal handle lidt ind for Elisabeth og bagefter skal vi ud at se den danske maler Emil Noldes museum, som ligger ved Neukirchen.

Undervejs kommer vi gennem Gram, som ser ud til at være en fin, lille by. Vi ser bl.a. slottet udefra, som er bygget gennem 3 århundreder, begyndende omkring år 1500.

Gram Slot.

Efter vi har handlet for Elisabeth, kører vi videre til Neukirchen og finder Emil Nolde museet. Det er en rigtig god oplevelse og da vi har set os mætte i malerierne, kører vi til Tønder.

Her spiser vi frokost på Klostercaféen, igen udenfor i det mest pragtfulde vejr – ca. 30 grader ifølge bilens termometer og sol fra en skyfri himmel.

På et tidspunkt kommer der en ekstra gæst hen til vores bord i form af en lille sort kat.

Den sætter sig lige så stille ned ved min stol og ser lidt op på mig en gang imellem, som om den vil fortælle mig, at den da godt kunne tænke sig at smage noget af min æggekage.

Emil Nolde museet.

Frokost på Klostercaféen i Tønder.

Den "ekstra" frokostgæst.

Vore gode hjerter løber selvfølgelig af med os og vi "kommer til" at tabe lidt godbidder, som omgående bliver spist.

Da den finder ud af, at der ikke vanker mere, går den lige så stille hen til det næste bord og her gentager historien sig: den sætter sig lige så tålmodigt og venter på, at der falder noget af.

Efter frokosten er vi en tur op og ned ad gågaden, der som sædvanlig er hyggelig, hvorefter vi sætter kursen mod Rømø.

Her skal vi selvfølgelig lige have en is fra ishuset som blev berømt for den manglende køkultur i forbindelse med coronaen og Helle når også lige at få gjort et godt tøjkøb i en af forretninger, så humøret er højt.

Vis stort billede.
Dæmningen til Rømø – ca. 9 kilometer lang.

Forretningsarkaden på Rømø.

Desværre er der kun et lille skolefly

Vis stort billede.
To feriebørn ved stranden på Rømø.

Bagefter er vi nede på stranden, hvor det viser sig, at militæret holder øvelse med skolefly, som piloten skal lære at lande og lette fra stranden.

Vi taler med en af soldaterne som fortæller, at der faktisk også skulle være landet et Herkules fly, samt et endnu større tysk fly, men der var opstået en fejl på Herkules flyet, så ingen af flyene kommer.

Til gengæld vil begge flyene komme i morgen formiddag, onsdag, hvis ellers vejret tillader det. Det lyder jo interessant.

Bagefter kører vi ud til begge ender af øen og får set hvad der nu er at se og så går turen ellers tilbage til Brørup.

Her får vi slappet lidt af, inden det er tid til at gå over at spise: Hvidvinsmarineret svinekam m/div. tilbehør, samt Pavlova til dessert.

Igen et rigtig dejligt måltid mad og en rar og behagelig betjening.

Vis stort billede.
Endnu en dejlig aften på terrassen.

Godt mætte er vi tilbage på terrassen, hvor vi sidder og sunder os i 27 graders varme. Dagen afrundes med et par glas rødvin, imens vi nyder stilheden og den dejlige sensommeraften.

Til sidetop.

Onsdag er vi tidligt oppe.

I går fik vi at vide, at de store fly ville komme til Rømø omkring klokken 10:00, plus/minus 1 time og det vil vi gerne se, hvis det er muligt.

Altså tidligt op, spise morgenmad og så af sted. Vejret er ellers ikke alt for lovende.

Godt nok vil det blive varmt og solen vil komme frem, men dagen begynder med tåget og diset vejr.

Vi er på Rømø omkring klokken 09:15 og nede på stranden er sigtbarheden blevet ganske pæn. Igen taler jeg med en af soldaterne.

Han fortæller, at ankomsten foreløbig er udsat til klokken 12:00, idet sigtbarheden oppe i 100-200 meters højde ikke er god nok endnu. Øv!

Vi beslutter os for, at vi ikke vil vente til klokken 12:00. Vi kan måske risikere at det bliver yderlige udsat og så har vi spildt for meget tid på ingen ting.

Domkirken i Ribe.

Ribe by.

I stedet kører vi til Ribe og i år er vi heldige, at vi kan komme ind at se domkirken. Det har vi ikke været ved tidligere lejligheder, hvor vi har besøgt byen.

Desuden ser vi udgravningerne af en gammel kirke og vi slutter besøget i Ribe af med en tur gennem de gamle gader, der er belagt med brosten.

Inden vi forlader Ribe, finder vi en hyggelig café, hvor vi får en kop kaffe og en croissant. Nu kan vi forlade byen med god samvittighed.

Så er der hængepartiet med Tirpitz ude ved Blåvand. Vi kunne som tidligere sagt ikke købe billetter hjemmefra, så vi beslutter os for at tage chancen og kører til Blåvand og håber så, at vi måske kan være heldige at købe nogle afbudsbilletter.

Vis stort billede.
Tirpitz – bunkeren med museet.

Tirpitz museet.

.Vis stort billede.
Tirpitz museet – bunkeren.

Da vi kommer til museet viser det sig, at der overhovedet ikke er nogle problemer i at købe billetter. Besøgstallet har ikke været så højt som forventet, så det bliver alligevel solgt billetter ved indgangen.

Det kunne de godt have skrevet på hjemmesiden!

Nå, vi får vores billetter og kommer ind, det er hovedsagen.

Museet er en stor oplevelse og det er fantastisk som arkitekten Bjarke Ingels har formået at skabe et museum, som er mere eller mindre gemt i klitterne. Her får du historien om rav, du får noget at vide om det barske liv ved vestkysten og ikke mindst får du et indblik i 2. verdenskrig. En stor oplevelse.

Et af de sidste punkter på ønskesedlen for vores miniferie er Christiansfeld. Den er, på linie med andre af de byer vi har besøgt, en rigtig hyggelig by.

Vi spørger en "indfødt" hvad der specielt er at se i byen og hun nævner Brødremenighedens Kirke som én af tingene. Kirken er grundlagt af den Hernhutiske Brødremenighed i 1776 og kan rumme  op til 1000 Personer. Noget specielt ved den er, efter hvad vi kan se, at den kun er oplyst med levende lys. I det hele taget, en noget anderledes kirke. Det er i øvrigt også Hernhutterne der har grundlagt Christiansfeld,

Brødremenighedens Kirke.

Inden vi vender tilbage til Brørup, vil vi lige have en kop kaffe og vi kan heller ikke have været i Christiansfeld, uden at have smagt byens berømte honningkager.

Ikke så langt fra kirken har Brødremenigheden en café, så den hjemsøger vi.

Desværre viser det sig, at det er kommet bag på dem, at der er så mange gæster på grund af det flotte vejr, så kaffebrygningen kan ikke følge hurtigt nok med.

Det vil vi ikke vente på, så vi nøjes med at købe nogle honningkager, som vi så tager med hjem til hotellet, hvor vi nyder dem til en god kop kaffe.

På vejen hjem krydser vi Kongeåen og kommer til at tænke på, at der var engang da grænsen var helt her oppe. Mærkeligt.

Kongeåen.

Igen er aftensmaden en udsøgt fornøjelse - en lille tapas tallerken til forret og hovedretten stegt kylling med pesto, hvidløgssmør og grntsager, blandet salat og flûtes

Endnu en lun aften.

Og igen en aften, hvor vi bare kan sidde uden for og nyde det lune vejr. Tanken om, at vi skal hjem i morgen, er måske ikke så morsom.

Til sidetop.

Så er det blevet torsdag og vores lille ferietur i det jyske er så småt ved at være slut. Allerede klokken 09:00 er vi færdige med morgenmaden og pakningen af bilen, så nu er der ingen undskyldning for at blive længere.

For at trække hjemkomsten lidt ud, kører vi over den gamle Lillebæltsbro og mindes vores ferie i juni/juli måned, hvor vi havde en uges ferie i Middelfart sammen med Nana og Liva. Dengang var vi bl.a. oppe at gå på broen – en stor oplevelse for os alle.

Den gamle Lillebæltsbro.

Nu er det så tanken, at vi vil køre en tur ned gennem Sydfyn og specielt til Fåborg.

Her vil vi spise frokost på "Frk. Jensens Café og Spisehus", som ligger i mellemgade nr. 10.

For mange år siden var vi her inde at spise frokost i form af en god, gammeldags stegt rødspættefilét og den succes vil vi godt gentage.

Vis stort billede.
Frk. Jensens Café og Spisehus.

Stor er vores skuffelse da vi endelig står foran døren og kan konstatere, at der er lukket torsdag, fredag og lørdag – og ingen forklaring.

Vi havde tjekket adressen på deres hjemmeside og der stod intet om at de havde lukket i tre dage.

Øv - hvad er det man siger: 'Man skal ikke prøve at gentage en succes'!

Efter denne skuffelse sætter vi GPS'en til 'Hjem' og frokosten ender med et lynhurtigt comandoraid på McDonald's i Nyborg, hvilket bestemt ikke kan sammenlignes med frokosten i tidernes morgen på "Frk. Jensens Café og Spisehus".

Vi er tilbage i Næstved midt på eftermiddagen, hvor vi får lettet bilen for vore forskellige indkøb under vejs og så vil vi glæde os til i aften, hvor vi er inviteret til middag hos Lilly.

Jens Rostgaard Gjerløv.
Oktober 2020..

Link til flere rejsebreve og rejsenotater.          Send en mail til Jens Rostgaard Gjerløv.