|
 |
Rejsebrev fra Tyskland.
Berlin - julen 2001.
Af Jens Rostgaard Gjerløv. |
|
|
|

Se billederne på PC. |

© Copyright.
Alle rettigheder forbeholdes. |

Se billederne på tablet / telefon. |
|
|
 |
|

Pariser Platz med juletræ og Brandenburger Tor. |
Det er 6 år siden vi sidst var til julemarked i
Berlin - det var i 2015 - og nu kunne vi godt tænke os at komme
derned igen.
Vi vil også gerne vise Nana, Liva og forældrene de store
julemarkeder, så vi blev enige om at lave en fælles tur til Berlin.
Coronaen lægger godt nok nogle hindringer i vejen
for os, men det skulle ikke være helt udelukket at komme af sted. Helt op til få
dage før vi skal af sted, er der dog lidt usikkerhed omkring det.
Men, til sidst falder tingene på plads. Der
bliver bestilt tid hjemme fra til coronatest for Nana, som er den
eneste der ikke er vaccineret. Tyskerne forlanger coronatest for
alle der ikke er vaccineret - og den (testen: red.) gælder kun 24
timer - så hver morgen bliver Nana nødt til at blive testet.
Også i dag, søndag, hvor vi tager af sted, er Nana blevet testet.
Men umiddelbart tager Nana det med godt humør og systemet i
Berlin fungerer fint med de mange test og så er det så heldigt, at
testcentret kun ligger ca. 200 meter fra vores hotel.
Så er de sidste forhindringer væk og søndag
den 28. november klokken 09:15 kører vi alle seks ud gennem
byporten, med kurs mod Berlin.
Vi skal med færgen Gedser-Rostock og har bestilt frokostbuffet,
så der er masser af tid til at nyde maden ombord.
Da vi skal til at gå op fra bildækket, skal Elisabeth have en meget
stor sort plastiksæk med op. Vi undrer os en del over hvad det går
ud på og da vi sidder bænket ved vores bord (bestilt hjemme fra)
røber Elisabeth, at det er kalendergaver til os alle sammen. Wauw. |
|

Elisabeth med alle kalendergaverne. |

Hele flokken samlet ved bordet. |
|
Efter den store gavefest af
kalendergaver og penge til Nana og Liva, så der er lidt at handle
for i Berlin, er det tid til at spise.
Vi får os en dejlig frokost med alt inklusiv og det viser sig
desværre, at vi får ekstra tid til at spise i.
På et tidspunkt meddeler
kaptajnen nemlig, at vi bliver lidt forsinket i ankomsten til
Rostock, fordi en stor luksusliner ligger på tværs i indsejlingen
til Rostock.
Den skal først lægge til kaj, så "lidt forsinket" ender faktisk med
at blive en halv time. Noget irriterende, men der er jo ikke noget
at gøre ved det og hotellet løber heldigvis ingen steder.
|
|

Luksuslineren som ligger på tværs af indsejlingen til Rostock. |
|
Omkring klokken 16:15 er vi
fremme ved Steigenberger Hotel Berlin og efter en længere
indskrivningstid på grund af coronaen, får vi vores værelser, 431,
432, 433.
Vi bruger lidt tid til at pakke ud på vores værelser og da alle er
klar, begiver vi os ud i byen. |

Pigerne er flyttet ind på deres værelse. |

Pigerne er flyttet ind på deres værelse. |
Først går vi over på Breitscheidplatz, hvor det
store julemarked er. Jeg tror nok pigerne bliver imponeret over
størrelsen af markedet og de overvældende julelys. Og det skal da
også indrømmes, at det er overvældende flot i forhold til det vi er
vant til at se her hjemme.
Tyskerne går "all in".
Og vi ser stedet, hvor flere personer blev dræbt for nogle år siden,
da en terrorist kørte en lastbil ind i julemarkedet. |
|

Breitscheidplatz. |

Mindestedet for terrorangrebet. |
|
Selvfølgelig skal vi også have
et glas glühwein, nu hvor bilen er kørt i garage. Det hører med til
at være på julemarked og skal også gøre det
ud for en lille appetitvækker til aftensmaden, som skal indtages i 'Faustus Schnitzelhaus' på Wittenbergplatz. Her skal vi, som navnet
antyder, have en wienerschnitzel.
Og dét fik vi! |
|

Glühwein-tid. |

Så er vi bænket i 'Faustus
Schnitzelhaus'. |

Ninos 'herremåltid'. |

Europa-Center-Berlin. |
|
Efter et hyggeligt måltid mad er det
blevet tid til at vende hjem til hotellet. På vejen tilbage
kommer vi forbi Europa-Center-Berlin, som er pyntet helt overdådigt med
julelys. Flot er det.
På hotellet slutter vi
dagen af med nogle G&T på værelserne - og så er det ellers godnat. |
|
 |
|
Så er det blevet mandag og
klokken 08:30 sidder vi bænket ved morgenbordet og er klar til
hotellets overdådige morgenmadsbuffet.
Nana skal som bekendt testes klokken 09:30, ellers kan hun ikke
komme ind nogle steder eller køre med bus og U-bahn. Heldigvis
ligger testcentret "lige rundt om hjørnet", så det er ikke noget
stort besvær, når vi alligevel skal forbi på vores videre færd ud i
byen.
Testcentret ligger i øvrigt i
Kaiser-Wilhelm-Gedächtnis-kirche (den gamle del), som er blevet
indrettet til formålet. |
|

Nana på vej til testcentret. |
Nanas test er heldigvis negativ, så nu går turen
meget naturligt til nærmeste U-bahn og sydpå til
Walter-Schreiber-Platz, hvor der ligger en afdeling af Primark, som
vi vil handle i. Nana og Liva kan dårligt vente til vi kommer frem,
så ivrige er de efter at komme til at shoppe.
Og jeg skal love for, at pigerne får shoppet. Specielt Nana får
gjort nogle helt vanvittige køb.
Vi andre skal dog også lige en tur gennem forretningen, men det er
ikke de helt store indkøb vi gør.
Nino og undertegnede finder til gengæld hurtigt kaffebaren nedenunder
og overlader comando raidet i tøjforretningen til pigerne. |
|

På vej til Walter-Schreiber-Platz. |
I går ville vi for øvrigt have været ind i den
nye Gedächtnis-kirche, men blev
nægtet adgang, fordi vi ikke havde det rigtige mundbind på (FFP2),
som tyskerne kræver flere steder.
I dag vil vi gøre et nyt forsøg, så efter at have handlet i Primark tager vi tilbage til
Breitscheidplatz.
Heldigvis har vi også disse mundbind(FFP2)
med hjemme fra, så nu er vi bevæbnet til tænderne med mundbind og
denne gang bliver vi lukket ind med "andenæb" på.
Det er faktisk sådan, at alle steder hvor vi skal
ind, vil de ikke alene se vores coronapas, men også
billedlegitimation. Jo, jo, 'Ordnung muss sein', som tyskerne siger. |
|

Så er "andenæbbene" monteret. |

Gedächtnis-kirche |
|
Frokosten i dag bliver indtaget på McDonald og
bagefter går Nana, Liva, Elisabeth og Nino hjem til hotellet. Pigerne
skal have lavet nogle lektier, som kompensation for skolefriheden og
det er fair nok.
Imens går Helle og jeg en tur i C&A, men
næsten som forventet, har de ikke noget vi ikke kan undvære.
Derefter går vi også tilbage til hotellet og får hvilet os lidt.
Midt på eftermiddagen er pigerne færdige med
lektierne og nu tager vi bus 100 fra busterminalen inde ved ZOO, ud til Alexanderplatz, hvor der
også er et stort julemarked.
Undervejs kommer vi forbi flere interessante steder. Blandt andet
Schloss Bellevue, som er den tyske præsidents embedsbolig. Senere
kommer vi forbi de nordiske ambassader, Haus der Kulturen der Welt
og længere henne kommer Rigsdagsbygningen, hvorfra man kan se
Brandenburger Tor. Til slut kører bussen ud på Unter den Linden, så
man får virkelig set noget på turen. I
år er julemarkedet dog noget skuffende, bl.a. plejer
der at være en skøjtebane, men den er der ikke i år og de
forskellige boder er ikke specielt spændende. |
|

De gode lumumbaer giver varmen. |
Alligevel finder vi en bod hvor vi får en Lumumba
- åh hvor den er god - og der bliver også købt nogle brændte
mandler. Desværre ryger der en flis af en af Livas tænder, da hun
spiser nogle af dem, men selv om det gør ondt, er hun tapper.
Som man kan se på billedet, lykkes det Nana at få købt en
længe ønsket Candyfloss, som hun får med i en spand. |
|

'Hackesche Höfe' |

'Hackesche Höfe' |
|
Det er meningen at vi skal
over på Hackesher Markt og vi vil tage sporvognen derover. Pigerne
har ikke prøvet at køre i sporvogn, så nu skal de prøve dét.
Vi starter med at gå ind i
'Hackesche Höfe', en række baggårde der er fyldt med forskellige
forretninger og restauranter - et meget spændende miljø.
Pigerne finder selvfølgelig en butik de ikke kan gå forbi og de
ender begge med at gøre nogle gode indkøb.
Her er selvfølgelig også en 'Ampelmann' forretning. 'Ampelmann' er
Berlins ikoniske færdselslys for fodgængere. De ikoniske "mænd" er
oprindelig østtyske, men bliver nu installeret i hele Berlin. |
|

Den berømte og ikoniske 'Ampelmann'. |
Det er efterhånden blevet lidt småkoldt, det er
rigtig fugtigt og oven i dét, er vi ved at være sultne, så vi går
over på Hackesher Markt hvor vi finder et rigtig hyggeligt og
lækkert
spisested, restaurant 'Barist'.
Her bliver vi bænket, får varmen og lidt vådt til ganen og inden
længe får vi også serveret et dejligt måltid mad. |
|

Nu bliver sulten stillet i restaurant 'Barist'. |

Berlins berømte fjernsynstårn i diset vejr. |

Julemarkedet på Breitscheidplatz. |
|
Godt mætte oven på et dejligt
måltid mad og også lidt matte i sokkerne, tager vi bussen
tilbage til Breitscheidplatz, hvor vi endnu engang lige tager en
rundtur på julemarkedet.
Mætte af dagens indtryk, går vi hjem på hotellet, hvor vi
selvfølgelig skal se dagens indkøb. Bagefter er det tid til en G&T -
eller to - samtidig med, at vi diskuterer løsningen på én af Livas
matematik opgaver. |
 |
|
Tirsdag vågner vi efter en god nattesøvn
og er nede til morgenmad klokken 08:30.
Efter Nana er blevet testet
klokken 09:30 (og igen negativ) bliver der shoppet igen. Denne gang i den lokale afdeling af Primark. Den er faktisk ret
ny, så vi havde ikke haft nødig at tage langt sydpå, for at slippe
for trængslen i Primark på Alexanderplatz.
Nino kunne også godt tænke sig
at komme i Primark endnu engang, så Helle og jeg går over i
Europa-centret hvor vi sætter os og slapper af med en rom grogg.
Efter et stykke tid kommer de unge.
Der er virkelig gjort indkøb, blandt andet en flot vinterjakke/parkacoat
til Nino.
Efter at alle har fået en
forfriskning, er det ved at være frokost tid, så vi går over i Ka-De-We for at se hvad de kan byde på. Efter at have været både på
etagen med fødevarer og den øverste etage med restauranten, bliver
vi enige om, at det er alt for mange penge for alt for lidt, så vi
går ud igen.
Vi er tæt på Wittenbergplatz,
så vi vil se om der skulle være flere spændende spisesteder derovre og
sandelig om ikke der er.
Næsten lige ved siden af 'Faustus
Schnitzelhaus' ligger den italienske restaurant 'Mora', hvor vi
beslutter os for at gå ind.
Det er et rigtigt hyggeligt sted, hvor vi får en god frokost - og
ikke mindst til en rimelig pris og en god betjening. |

Den italienske restaurant 'Mora'. |
|
Så er vi klar til at tage
U-bahnen ud til Bernauer Strasse, hvor der står et stykke af Muren
og er et museum, Gedenkmal Mauer.
Desværre er museet lukket, så vi kan ikke komme op at se over på det
udsnit der er lavet af Muren, med minefelt, pigtråd, vagttårn og
hvad der ellers var.
Det er surt - og vejret er også blevet halvsurt. Det blæser og
småregner ind imellem. Alligevel beslutter vi os for at tage videre
til East Gallery, hvor der er en 1,3 kilometer lang rest af Muren.
Vi er måske mere heldige dér. |
|

Muren ved Bernauer Strasse. |

Muren ved Bernauer Strasse. |

Gammel Trabant ved East Gallery. |

Udsnit af Muren ved East Gallery. |
|
Det tager temmelig lang til at komme dertil og
det er nu blevet mørkt og koldt Det viser sig desværre også her, at
være noget af en skuffelse. Vi ender meget hurtigt med at tage
tilbage til hotellet, hvor vi slapper af og får varmen, indtil vi
skal spise. Vi mødes klokken 18:00 og i
aften skal vi spise på 'San Marino'. Det er også en italiensk
restaurant, som ligger på Savigny Platz. Der er ikke længere end at
vi kan gå derud, og så vi får samlet en god appetit og nydt den
flotte og overdådige juleudsmykning på Kurfürstendamm.
Vi får en overvældende velkomst med "navneopråb" (ifølge vores
coronapas, vel at mærke) og får en tjener, som er overmåde frisk.
Men skidt, pyt, vi får noget dejlig mad og har det hyggeligt. |
|

'San Marino på Savigny Platz'. |

Så er vi på vej hjem til hotellet. |
|
Efter endnu et dejligt måltid
mad, vender vi næsen hjemad til hotellet. Vi går hjem for at få rystet maden godt på plads og få lidt frisk luft.
Tilbage på hotellet skal vi selvfølgelig se formiddagens tøj indkøb
- og slutter af med nogle G&T. |
 |
|
Onsdag og sidste hele dag i
Berlin. Nana skal som sædvanlig testes og i dag bliver hun hilst
"velkommen igen". Hun er blevet et kendt ansigt hos personalet, som
er meget søde. Igen var der et hurtigt svar, negativ.
Så kan vi tage ud i byen. I
dag vil vi blandt andet ud til Brandenburger Tor. På vejen dertil
ser vi nogle af korsene for dem der prøvede at flygte fra Østberlin,
men som blev skudt under forsøget. Trist og tankevækkende.
Videre går turen gennem
Brandenburger Tor til Friedrichstrasse og ned til det gamle
overgangssted mellem Øst-og Vestberlin, Checkpoint Charlie.
Hernede ligger også Die Mauer Panorama, et ovenud fantastisk
panorama/museum som giver et indblik i hvordan Muren skilte Øst-og
Vestberlin. |
|

Checkpoint Charlie. |

Die Mauer Panorama. |
|
Efter en kop kaffe og øvrige
forfriskninger, tager vi U-bahnen tilbage til Breitscheidplatz, hvor
vi igen i dag spiser frokost på den nærliggende McDonald.
Da de unge stadig godt vil
shoppe lidt forskellige ting, går Helle og jeg hen på julemarkedet
og får os et glas glühwein.
Desværre har vi ikke mere gin, så på vejen tilbage til hotellet er
vi lige inde at købe en flaske hvidvin, som vi skal have i aften,
til erstatning for vores G&T.
Så bliver der slappet af på hotellet, indtil i aften, hvor vi skal
på besøg i Bundestag.
Inden vi skal på besøg i
kuplen, vil vi finde et sted at spise til aften, helst i nærheden af
Bundestag, hvor vi skal være klokken 18:45. Vi har bestilt tid
hjemmefra (det skal man), så vi er nødt til at være der til tiden.
Da vi kommer til Pariser Platz
bliver vi mødt af en meget stor 8 armet lysestage med lys i nogle af
lamperne og nogle mennesker der er forsamlet omkring den, samtidig
med at de står og synger. Det er både højtideligt og smukt. Vi
er nysgerrige og jeg går hen og spørger én i forsamlingen, hvad det
er for noget.
Det viser sig at nogle jøder
er forsamlet, for at fejre dét der hedder
Chanukah
(Hanukkah, flere stavemåder). Det er den jødiske 8 dages
vinterlysfest og den 8 armede lysestage kaldes en chanukastage.
Nu vil den kloge iagttager bemærke, at der
faktisk er 9 stager og det er ganske rigtigt. Den herre jeg talte
med, forklarede mig, at den midterste stage (den 9.) symboliserer
det lys man bruger, til at tænde de andre lys med.
Idéen med de 8 lys er, at der hver dag tændes et lys, indtil der er
lys i alle 8 lamper.
Nu er vi blevet så meget
klogere. Vi går lidt ned
af Unter den Linden og beundrer den flotte juleudsmykning på
træerne, men finder ikke umiddelbart nogen spisesteder. Vi har
faktisk satset på en restauration der hedder 'Lebensart*, men den
lukker klokken 18:00. |

Den 8 armede lysestage på Pariser Platz ved
Brandenburger Tor. |
|
Det er nu blevet på høje tid, at finde et spisested.
Det viser sig imidlertid, at det er sværere end som så. Der er
faktisk ikke ret mange steder, hvor man kan få noget at spise lige
omkring Pariser Platz og klokken er ved at nærme sig 18:45 betænkelig
hurtigt. Så går Elisabeth på nettet for
at finde et sted og hun mener, at der er nogle spisesteder
lige i nærheden.
Hun må dog høre en del for det, fordi de første steder hun finder,
er ikke specielt "vellykkede", de er mere eller mindre kedelige.
Men, Elisabeth bliver stædigt ved og må til stadighed høre på noget
godmodigt drilleri. Endelig kommer vi til 'Alt-Berliner Wirtshaus'
som ligger i Wilhelmstrasse nr. 77. Det ser rigtig godt og spændende
ud, så det vælger vi.
Nu er det så Elisabeth der har håneretten og hun ymter noget om
miskendte genier og lignende.
Dét, at det hedder 'Wirtshaus' er egentlig meget misvisende, for
det viser sig at være et rigtigt hyggeligt sted, hvor man spiser
godt og det er absolut anbefalelsesværdigt. |

Brandenburger Tor. |

Så er vi igen bænket ved et spisebord. |
|

'Alt-Berliner Wirtshaus'. |

'Alt-Berliner Wirtshaus'. |
|
Efter at have forklaret, at vi skal på besøg i
Bundestag klokken 18:45 - og at klokken jo er mange - er de meget
flinke og hurtige til at lave mad og servere for os. Vi må skynde os
at spise og så nærmest løbe over til rigsdagsbygningen, for at være
der til tiden. Men heldigvis lykkes det
og efter et lige så grundigt sikkerhedstjek som i lufthavnen, bliver
vi lukket ind i det "hellige". |
|

Udsigten oppe fra kuplen. |

Det store hul i kuplen, direkte til skyerne. |
|
Det er en stor oplevelse at se Rigsdagen og
kuplen indefra. Specielt kuplen er imponerende og det store hul der
er for oven (ca. 45 meter i diameter), er ikke lukket, hverken med
glas eller et net. En ansat fortæller, at det hænder en fugl
forvilder sig ind i kuplen, men hvad de så gør for at få den
fjernet, sagde han ikke noget om. Det er
som sagt en stor oplevelse at have set kuplen og Rigsdagsbygningen.
Bagefter tager vi tilbage til centrum, nærmere bestemt Breitscheidplatz,
hvor vi slutter turen af med en varm lumumba på vores lokale
julemarked.
På vej tilbage til vores hotel kommer der en ballon klovn, der nær
skræmmer livet af Nana. Han er meget dygtig til at puste figurer, og
vi giver ham en skilling og får en hund og et hjerte med hjem.
Da
han vil give Nana en krammer til afsked, nægter hun at deltage og
det bliver Nino, som må modtage krammet.
Derefter hjem til hotellet, hvor vi samles til et glas dejlig
hvidvin og vender dagens begivenheder.
I morgen er det Nanas fødselsdag og vi skal
hjem, så Berlinturen er snart ved at være historie. |
 |
|
Så er det Nanas fødselsdag.
Vi er tidligt oppe fordi vi
skal sætte flag og billede af Nana op på døren ind til pigernes
værelse. Det skal være en overraskelse til Nana. Vi skal også synge
fødselsdagssang for hende.
Men, men, men. Helle skal være
smart og sende en snapchat til alle, med et billede af den pyntede
dør. Hvad hun glemmer i farten er, at når hun sender til alle på en
bestemt måde, ja så får Nana også beskeden.
Så da Helle spørger om hun blev overrasket, griner Nana som en
flækket træsko og siger, at: "hun har allerede set den på den
snapchat Helle har sendt". Ups - så meget for den overraskelse. |
|

Overraskelsen, som ikke er det alligevel. |

Gaver på sengen. |
|
Da vi kommer ned til morgenmaden, har personalet
pyntet et flot fødselsdagbord med lys og guirlander til Nana og vi
har sat medbragte flag på bordet, og nogle få gaver, som Nana godt
vil have på selve dagen. Da vi er
halvvejs gennem morgenmaden kommer personalet med en flot
fødselsdagskage til Nana og siger, at hvis hun ikke kan spise det
hele selv, må hun godt dele med os andre.
Nana spiser kun pynten, så vi andre får lov til at smage en lille
bid af kagen, som smagte godt. Det var virkelig sødt og flot af
personalet. |
|

Det flotte fødselsdagsbord. |

Fødselsdagskagen. |
|
Det er som tidligere sagt afrejsedag og da vi har
fejret Nana, og er færdige med vores morgenmåltid, pakker vi færdig,
afregner med hotellet, henter bilerne i garagen og sætter kursen mod
Rostock og lille Danmark Farvel til
Berlin for denne gang.
Vi har en begivenhedsløs tur hjem, hvor vi
lige er inde at handle lidt i Rostock og så ellers til færgen. Vi
har ikke haft nødig at skynde os til færgen, for den er (næsten
vanen tro) forsinket næsten en time. |

Så er vi på vej hjem. |
|
Da vi når Næstved, kører vi ud
til de unge med deres bagage og så ellers hjem for at fyre op i
brændeovnen.
Der pakkes ud og så skal vi ud
til de unge, hvor Franco også kommer og så skal vi holde lidt
fødselsdag for Nana og spise et måltid mad sammen. Det bliver en
rigtig hyggelig aften.
Det har været en fantastisk
dejlig tur sammen med børnene, både de unge og de "ældre".
Vi fik blandt andet vist dem et julemarked, meget anderledes end de
danske, og de fik handlet i tøjbutikker, som også er meget
anderledes end de danske. |

Middag for Nana hjemme i Næstved. |
|
Og med billedet af aftenbordet for Nana hjemme i
Næstved, er der sat et endeligt punktum for en dejlig juletur til
Berlin. |
|
 |
|

Jens
Rostgaard Gjerløv.
December 2021. |
|
|
 |