Link til alle rejsebreve fra Tyskland.

Rejsebrev fra Tyskland.
Berlin - julen 2001.

Af Jens Rostgaard Gjerløv.


Se billederne på PC.
Se billederne på PC.

Link til alle rejsebreve.          Send en mail til Jens Rostgaard Gjerløv.

© Copyright.
Alle rettigheder forbeholdes.

Se billederne på tablet eller telefon.
Se billederne på tablet / telefon.


Til sidetop.


Pariser Platz med juletræ og Brandenburger Tor.

Det er 6 år siden vi sidst var til julemarked i Berlin - det var i 2015 - og nu kunne vi godt tænke os at komme derned igen.
Vi vil også gerne vise Nana, Liva og forældrene de store julemarkeder, så vi blev enige om at lave en fælles tur til Berlin.

Coronaen lægger godt nok nogle hindringer i vejen for os, men det skulle ikke være helt udelukket at komme af sted. Helt op til få dage før vi skal af sted, er der dog lidt usikkerhed omkring det.

Men, til sidst falder tingene på plads. Der bliver bestilt tid hjemme fra til coronatest for Nana, som er den eneste der ikke er vaccineret. Tyskerne forlanger coronatest for alle der ikke er vaccineret - og den (testen: red.) gælder kun 24 timer - så hver morgen bliver Nana nødt til at blive testet.
Også i dag, søndag, hvor vi tager af sted, er Nana blevet testet.
Men umiddelbart tager Nana det med godt humør og systemet i Berlin fungerer fint med de mange test og så er det så heldigt, at testcentret kun ligger ca. 200 meter fra vores hotel.

Så er de sidste forhindringer væk og søndag den 28. november klokken 09:15 kører vi alle seks ud gennem byporten, med kurs mod Berlin.
Vi skal med færgen Gedser-Rostock og har bestilt frokostbuffet, så der er masser af tid til at nyde maden ombord.

Da vi skal til at gå op fra bildækket, skal Elisabeth have en meget stor sort plastiksæk med op. Vi undrer os en del over hvad det går ud på og da vi sidder bænket ved vores bord (bestilt hjemme fra) røber Elisabeth, at det er kalendergaver til os alle sammen. Wauw.

Vis stort billede.
Elisabeth med alle kalendergaverne.

Vis stort billede.
Hele flokken samlet ved bordet.

Efter den store gavefest af kalendergaver og penge til Nana og Liva, så der er lidt at handle for i Berlin, er det tid til at spise.
Vi får os en dejlig frokost med alt inklusiv og det viser sig desværre, at vi får ekstra tid til at spise i.

På et tidspunkt meddeler kaptajnen nemlig, at vi bliver lidt forsinket i ankomsten til Rostock, fordi en stor luksusliner ligger på tværs i indsejlingen til Rostock.
Den skal først lægge til kaj, så "lidt forsinket" ender faktisk med at blive en halv time. Noget irriterende, men der er jo ikke noget at gøre ved det og hotellet løber heldigvis ingen steder.


Luksuslineren som ligger på tværs af indsejlingen til Rostock.

Omkring klokken 16:15 er vi fremme ved Steigenberger Hotel Berlin og efter en længere indskrivningstid på grund af coronaen, får vi vores værelser, 431, 432, 433.
Vi bruger lidt tid til at pakke ud på vores værelser og da alle er klar, begiver vi os ud i byen.

Vis stort billede.
Pigerne er flyttet ind på deres værelse.
Vis stort billede.
Pigerne er flyttet ind på deres værelse.
Først går vi over på Breitscheidplatz, hvor det store julemarked er. Jeg tror nok pigerne bliver imponeret over størrelsen af markedet og de overvældende julelys. Og det skal da også indrømmes, at det er overvældende flot i forhold til det vi er vant til at se her hjemme.
Tyskerne går "all in".
Og vi ser stedet, hvor flere personer blev dræbt for nogle år siden, da en terrorist kørte en lastbil ind i julemarkedet.

Vis stort billede.
Breitscheidplatz.

Vis stort billede.
Mindestedet for terrorangrebet.

Selvfølgelig skal vi også have et glas glühwein, nu hvor bilen er kørt i garage. Det hører med til at være på julemarked og skal også gøre det ud for en lille appetitvækker til aftensmaden, som skal indtages i 'Faustus Schnitzelhaus' på Wittenbergplatz. Her skal vi, som navnet antyder, have en wienerschnitzel.

Og dét fik vi!

Vis stort billede.
Glühwein-tid.

Vis stort billede.
Så er vi bænket i 'Faustus Schnitzelhaus'.
Vis stort billede.
Ninos 'herremåltid'.
Vis stort billede.
Europa-Center-Berlin.

Efter et hyggeligt måltid mad er det blevet tid til at vende hjem til hotellet. På vejen tilbage kommer vi forbi Europa-Center-Berlin, som er pyntet helt overdådigt med julelys. Flot er det.

På hotellet slutter vi dagen af med nogle G&T på værelserne - og så er det ellers godnat.

Til sidetop.

Så er det blevet mandag og klokken 08:30 sidder vi bænket ved morgenbordet og er klar til hotellets overdådige morgenmadsbuffet.

Nana skal som bekendt testes klokken 09:30, ellers kan hun ikke komme ind nogle steder eller køre med bus og U-bahn. Heldigvis ligger testcentret "lige rundt om hjørnet", så det er ikke noget stort besvær, når vi alligevel skal forbi på vores videre færd ud i byen.

Testcentret ligger i øvrigt i
Kaiser-Wilhelm-Gedächtnis-kirche (den gamle del), som er blevet indrettet til formålet.

Vis stort billede.
Nana på vej til testcentret.

Nanas test er heldigvis negativ, så nu går turen meget naturligt til nærmeste U-bahn og sydpå til Walter-Schreiber-Platz, hvor der ligger en afdeling af Primark, som vi vil handle i. Nana og Liva kan dårligt vente til vi kommer frem, så ivrige er de efter at komme til at shoppe.
Og jeg skal love for, at pigerne får shoppet. Specielt Nana får gjort nogle helt vanvittige køb.
Vi andre skal dog også lige en tur gennem forretningen, men det er ikke de helt store indkøb vi gør.
Nino og undertegnede finder til gengæld hurtigt kaffebaren nedenunder og overlader comando raidet i tøjforretningen til pigerne.

Vis stort billede.
På vej til Walter-Schreiber-Platz.

I går ville vi for øvrigt have været ind i den nye Gedächtnis-kirche, men blev nægtet adgang, fordi vi ikke havde det rigtige mundbind på (FFP2), som tyskerne kræver flere steder.
I dag vil vi gøre et nyt forsøg, så efter at have handlet i Primark tager vi tilbage til
Breitscheidplatz. Heldigvis har vi også disse mundbind(FFP2) med hjemme fra, så nu er vi bevæbnet til tænderne med mundbind og denne gang bliver vi lukket ind med "andenæb" på. Det er faktisk sådan, at alle steder hvor vi skal ind, vil de ikke alene se vores coronapas, men også billedlegitimation. Jo, jo, 'Ordnung muss sein', som tyskerne siger.

Vis stort billede.
Så er "andenæbbene" monteret.

Vis stort billede.
Gedächtnis-kirche

Frokosten i dag bliver indtaget på McDonald og bagefter går Nana, Liva, Elisabeth og Nino hjem til hotellet. Pigerne skal have lavet nogle lektier, som kompensation for skolefriheden og det er fair nok.

Imens går Helle og jeg en tur i C&A, men næsten som forventet, har de ikke noget vi ikke kan undvære. Derefter går vi også tilbage til hotellet og får hvilet os lidt.

Midt på eftermiddagen er pigerne færdige med lektierne og nu tager vi bus 100 fra busterminalen inde ved ZOO, ud til Alexanderplatz, hvor der også er et stort julemarked.

Undervejs kommer vi forbi flere interessante steder. Blandt andet Schloss Bellevue, som er den tyske præsidents embedsbolig. Senere kommer vi forbi de nordiske ambassader, Haus der Kulturen der Welt og længere henne kommer Rigsdagsbygningen, hvorfra man kan se Brandenburger Tor. Til slut kører bussen ud på Unter den Linden, så man får virkelig set noget på turen.

I år er julemarkedet dog noget skuffende, bl.a. plejer der at være en skøjtebane, men den er der ikke i år  og de forskellige boder er ikke specielt spændende.

Vis stort billede.
De gode lumumbaer giver varmen.

Alligevel finder vi en bod hvor vi får en Lumumba - åh hvor den er god - og der bliver også købt nogle brændte mandler. Desværre ryger der en flis af en af Livas tænder, da hun spiser nogle af dem, men selv om det gør ondt, er hun tapper.
Som man kan se på billedet, lykkes det Nana at få købt en længe ønsket Candyfloss, som hun får med i en spand.

Vis stort billede.
'Hackesche Höfe'

Vis stort billede.
'Hackesche Höfe'

Det er meningen at vi skal over på Hackesher Markt og vi vil tage sporvognen derover. Pigerne har ikke prøvet at køre i sporvogn, så nu skal de prøve dét.

Vi starter med at gå ind i 'Hackesche Höfe', en række baggårde der er fyldt med forskellige forretninger og restauranter - et meget spændende miljø.
Pigerne finder selvfølgelig en butik de ikke kan gå forbi og de ender begge med at gøre nogle gode indkøb.
Her er selvfølgelig også en 'Ampelmann' forretning. 'Ampelmann' er Berlins ikoniske færdselslys for fodgængere. De ikoniske "mænd" er oprindelig østtyske, men bliver nu installeret i hele Berlin.

Vis stort billede.
Den berømte og ikoniske 'Ampelmann'.

Det er efterhånden blevet lidt småkoldt, det er rigtig fugtigt og oven i dét, er vi ved at være sultne, så vi går over på Hackesher Markt hvor vi finder et rigtig hyggeligt og lækkert spisested, restaurant 'Barist'.
Her bliver vi bænket, får varmen og lidt vådt til ganen og inden længe får vi også serveret et dejligt måltid mad.

Vis stort billede.
Nu bliver sulten stillet i restaurant 'Barist'.

Vis stort billede.
Berlins berømte fjernsynstårn i diset vejr.

Vis stort billede.
Julemarkedet på Breitscheidplatz.

Godt mætte oven på et dejligt måltid mad og også lidt matte i sokkerne, tager vi bussen tilbage til Breitscheidplatz, hvor vi endnu engang lige tager en rundtur på julemarkedet.
Mætte af dagens indtryk, går vi hjem på hotellet, hvor vi selvfølgelig skal se dagens indkøb. Bagefter er det tid til en G&T - eller to - samtidig med, at vi diskuterer løsningen på én af Livas matematik opgaver.

Til sidetop.

Tirsdag vågner vi efter en god nattesøvn og er nede til morgenmad klokken 08:30.

Efter Nana er blevet testet klokken 09:30 (og igen negativ) bliver der shoppet igen. Denne gang i den lokale afdeling af Primark. Den er faktisk ret ny, så vi havde ikke haft nødig at tage langt sydpå, for at slippe for trængslen i Primark på Alexanderplatz.

Nino kunne også godt tænke sig at komme i Primark endnu engang, så Helle og jeg går over i Europa-centret hvor vi sætter os og slapper af med en rom grogg.
Efter et stykke tid kommer de unge. Der er virkelig gjort indkøb, blandt andet en flot vinterjakke/parkacoat til Nino.

Efter at alle har fået en forfriskning, er det ved at være frokost tid, så vi går over i Ka-De-We for at se hvad de kan byde på. Efter at have været både på etagen med fødevarer og den øverste etage med restauranten, bliver vi enige om, at det er alt for mange penge for alt for lidt, så vi går ud igen.

Vi er tæt på Wittenbergplatz, så vi vil se om der skulle være flere spændende spisesteder derovre og sandelig om ikke der er.
Næsten lige ved siden af 'Faustus Schnitzelhaus' ligger den italienske restaurant 'Mora', hvor vi beslutter os for at gå ind.
Det er et rigtigt hyggeligt sted, hvor vi får en god frokost - og ikke mindst til en rimelig pris og en god betjening.

Vis stort billede.
Den italienske restaurant 'Mora'.

Så er vi klar til at tage U-bahnen ud til Bernauer Strasse, hvor der står et stykke af Muren og er et museum, Gedenkmal Mauer.
Desværre er museet lukket, så vi kan ikke komme op at se over på det udsnit der er lavet af Muren, med minefelt, pigtråd, vagttårn og hvad der ellers var.

Det er surt - og vejret er også blevet halvsurt.  Det blæser og småregner ind imellem. Alligevel beslutter vi os for at tage videre til East Gallery, hvor der er en 1,3 kilometer lang rest af Muren. Vi er måske mere heldige dér.

Vis stort billede.
Muren ved Bernauer Strasse.

Vis stort billede.
Muren ved Bernauer Strasse.

Gammel Trabant ved East Gallery.
Vis stort billede.
Udsnit af Muren ved East Gallery.
Det tager temmelig lang til at komme dertil og det er nu blevet mørkt og koldt Det viser sig desværre også her, at være noget af en skuffelse.  Vi ender meget hurtigt med at tage tilbage til hotellet, hvor vi slapper af og får varmen, indtil vi skal spise.

Vi mødes klokken 18:00 og i aften skal vi spise på 'San Marino'. Det er også en italiensk restaurant, som ligger på Savigny Platz. Der er ikke længere end at vi kan gå derud, og så vi får samlet en god appetit og nydt den flotte og overdådige juleudsmykning på Kurfürstendamm.

Vi får en overvældende velkomst med "navneopråb" (ifølge vores coronapas, vel at mærke) og får en tjener, som er overmåde frisk. Men skidt, pyt, vi får noget dejlig mad og har det hyggeligt.

Vis stort billede.
'San Marino på Savigny Platz'.

Vis stort billede.
Så er vi på vej hjem til hotellet.

Efter endnu et dejligt måltid mad, vender vi næsen hjemad til hotellet. Vi går hjem for at få rystet maden godt på plads og få lidt frisk luft.
Tilbage på hotellet skal vi selvfølgelig se formiddagens tøj indkøb - og slutter af med nogle G&T.

Til sidetop.

Onsdag og sidste hele dag i Berlin. Nana skal som sædvanlig testes og i dag bliver hun hilst "velkommen igen". Hun er blevet et kendt ansigt hos personalet, som er meget søde. Igen var der et hurtigt svar, negativ.

Så kan vi tage ud i byen. I dag vil vi blandt andet ud til Brandenburger Tor. På vejen dertil ser vi nogle af korsene for dem der prøvede at flygte fra Østberlin, men som blev skudt under forsøget. Trist og tankevækkende.

Videre går turen gennem Brandenburger Tor til Friedrichstrasse og ned til det gamle overgangssted mellem Øst-og Vestberlin, Checkpoint Charlie.
Hernede ligger også Die Mauer Panorama, et ovenud fantastisk panorama/museum som giver et indblik i hvordan Muren skilte Øst-og Vestberlin.

Vis stort billede.
Checkpoint Charlie.

Vis stort billede.
Die Mauer Panorama.

Efter en kop kaffe og øvrige forfriskninger, tager vi U-bahnen tilbage til Breitscheidplatz, hvor vi igen i dag spiser frokost på den nærliggende McDonald.

Da de unge stadig godt vil shoppe lidt forskellige ting, går Helle og jeg hen på julemarkedet og får os et glas glühwein.
Desværre har vi ikke mere gin, så på vejen tilbage til hotellet er vi lige inde at købe en flaske hvidvin, som vi skal have i aften, til erstatning for vores G&T.
Så bliver der slappet af på hotellet, indtil i aften, hvor vi skal på besøg i Bundestag.

Inden vi skal på besøg i kuplen, vil vi finde et sted at spise til aften, helst i nærheden af Bundestag, hvor vi skal være klokken 18:45. Vi har bestilt tid hjemmefra (det skal man), så vi er nødt til at være der til tiden.

Da vi kommer til Pariser Platz bliver vi mødt af en meget stor 8 armet lysestage med lys i nogle af lamperne og nogle mennesker der er forsamlet omkring den, samtidig med at de står og synger. Det er både højtideligt og smukt.  Vi er nysgerrige og jeg går hen og spørger én i forsamlingen, hvad det er for noget.

Det viser sig at nogle jøder er forsamlet, for at fejre dét der hedder Chanukah (Hanukkah, flere stavemåder). Det er den jødiske 8 dages vinterlysfest og den 8 armede lysestage kaldes en chanukastage.
Nu vil den kloge iagttager bemærke, at der faktisk er 9 stager og det er ganske rigtigt. Den herre jeg talte med, forklarede mig, at den midterste stage (den 9.) symboliserer det lys man bruger, til at tænde de andre lys med.
Idéen med de 8 lys er, at der hver dag tændes et lys, indtil der er lys i alle 8 lamper.

Nu er vi blevet så meget klogere.

Vi går lidt ned af Unter den Linden og beundrer den flotte juleudsmykning på træerne, men finder ikke umiddelbart nogen spisesteder. Vi har faktisk satset på en restauration der hedder 'Lebensart*, men den lukker klokken 18:00.


Den 8 armede lysestage på Pariser Platz ved Brandenburger Tor.
Det er nu blevet på høje tid, at finde et spisested. Det viser sig imidlertid, at det er sværere end som så. Der er faktisk ikke ret mange steder, hvor man kan få noget at spise lige omkring Pariser Platz og klokken er ved at nærme sig 18:45 betænkelig hurtigt.

Så går Elisabeth på nettet for at finde et sted og hun mener, at der er nogle spisesteder lige i nærheden.
Hun må dog høre en del for det, fordi de første steder hun finder, er ikke specielt "vellykkede", de er mere eller mindre kedelige.

Men, Elisabeth bliver stædigt ved og må til stadighed høre på noget godmodigt drilleri. Endelig kommer vi til 'Alt-Berliner Wirtshaus' som ligger i Wilhelmstrasse nr. 77. Det ser rigtig godt og spændende ud, så det vælger vi.
Nu er det så Elisabeth der har håneretten og hun ymter noget om miskendte genier og lignende.

Dét, at det hedder 'Wirtshaus' er egentlig meget misvisende, for det viser sig at være et rigtigt hyggeligt sted, hvor man spiser godt og det er absolut anbefalelsesværdigt.

Vis stort billede.
Brandenburger Tor.
Vis stort billede.
Så er vi igen bænket ved et spisebord.

Vis stort billede.
'Alt-Berliner Wirtshaus'.

Vis stort billede.
'Alt-Berliner Wirtshaus'.

Efter at have forklaret, at vi skal på besøg i Bundestag klokken 18:45 - og at klokken jo er mange - er de meget flinke og hurtige til at lave mad og servere for os. Vi må skynde os at spise og så nærmest løbe over til rigsdagsbygningen, for at være der til tiden.

Men heldigvis lykkes det og efter et lige så grundigt sikkerhedstjek som i lufthavnen, bliver vi lukket ind i det "hellige".

Vis stort billede.
Udsigten oppe fra kuplen.

Vis stort billede.
Det store hul i kuplen, direkte til skyerne.

Det er en stor oplevelse at se Rigsdagen og kuplen indefra. Specielt kuplen er imponerende og det store hul der er for oven (ca. 45 meter i diameter), er ikke lukket, hverken med glas eller et net. En ansat fortæller, at det hænder en fugl forvilder sig ind i kuplen, men hvad de så gør for at få den fjernet, sagde han ikke noget om.

Det er som sagt en stor oplevelse at have set kuplen og Rigsdagsbygningen. Bagefter tager vi tilbage til centrum, nærmere bestemt Breitscheidplatz, hvor vi slutter turen af med en varm lumumba på vores lokale julemarked.

På vej tilbage til vores hotel kommer der en ballon klovn, der nær skræmmer livet af Nana. Han er meget dygtig til at puste figurer, og vi giver ham en skilling og får en hund og et hjerte med hjem.
Da han vil give Nana en krammer til afsked, nægter hun at deltage og det bliver Nino, som må modtage krammet.
Derefter hjem til hotellet, hvor vi samles til et glas dejlig hvidvin og vender dagens begivenheder.

I morgen er det Nanas fødselsdag og vi skal hjem, så Berlinturen er snart ved at være historie.

Til sidetop.

Så er det Nanas fødselsdag.

Vi er tidligt oppe fordi vi skal sætte flag og billede af Nana op på døren ind til pigernes værelse. Det skal være en overraskelse til Nana. Vi skal også synge fødselsdagssang for hende.

Men, men, men. Helle skal være smart og sende en snapchat til alle, med et billede af den pyntede dør. Hvad hun glemmer i farten er, at når hun sender til alle på en bestemt måde, ja så får Nana også beskeden.
Så da Helle spørger om hun blev overrasket, griner Nana som en flækket træsko og siger, at: "hun har allerede set den på den snapchat Helle har sendt". Ups - så meget for den overraskelse.

Vis stort billede.
Overraskelsen, som ikke er det alligevel.

Vis stort billede.
Gaver på sengen.
Da vi kommer ned til morgenmaden, har personalet pyntet et flot fødselsdagbord med lys og guirlander til Nana og vi har sat medbragte flag på bordet, og nogle få gaver, som Nana godt vil have på selve dagen.

Da vi er halvvejs gennem morgenmaden kommer personalet med en flot fødselsdagskage til Nana og siger, at hvis hun ikke kan spise det hele selv, må hun godt dele med os andre.
Nana spiser kun pynten, så vi andre får lov til at smage en lille bid af kagen, som smagte godt. Det var virkelig sødt og flot af personalet.

Vis stort billede.
Det  flotte fødselsdagsbord.

Vis stort billede.
Fødselsdagskagen.

Det er som tidligere sagt afrejsedag og da vi har fejret Nana, og er færdige med vores morgenmåltid, pakker vi færdig, afregner med hotellet, henter bilerne i garagen og sætter kursen mod Rostock og lille Danmark

Farvel til Berlin for denne gang.

Vi har en begivenhedsløs tur hjem, hvor vi lige er inde at handle lidt i Rostock og så ellers til færgen. Vi har ikke haft nødig at skynde os til færgen, for den er (næsten vanen tro) forsinket næsten en time.

Vis stort billede.
Så er vi på vej hjem.

Da vi når Næstved, kører vi ud til de unge med deres bagage og så ellers hjem for at fyre op i brændeovnen.

Der pakkes ud og så skal vi ud til de unge, hvor Franco også kommer og så skal vi holde lidt fødselsdag for Nana og spise et måltid mad sammen. Det bliver en rigtig hyggelig aften.

Det har været en fantastisk dejlig tur sammen med børnene, både de unge og de "ældre".
Vi fik blandt andet vist dem et julemarked, meget anderledes end de danske, og de fik handlet i tøjbutikker, som også er meget anderledes end de danske.

Vis stort billede.
Middag for Nana hjemme i Næstved.
Og med billedet af aftenbordet for Nana hjemme i Næstved, er der sat et endeligt punktum for en dejlig juletur til Berlin.

Til sidetop.


Jens Rostgaard Gjerløv.
December 2021.

 

Til sidetop.