REJSEBREV  FRA  BORNHOLM.
2021.

Af Jens Rostgaard Gjerløv.

Siden er optimeret til 1280 x 1024   -   © Copyright   -   Alle rettigheder forbeholdes   -   Kontakt

Til ren billedside.
Se billederne på PC.

Til ren billedside - tablets.
Se billederne på tablet.

Så kører vi i land i Rønne.

"Bornholm, Bornholm, Bornholm - du min dejlige ferieø....."

Sådan er der en gammel sang der begynder. Den blev oprindelig sunget af Ib Mossin i "Far til fire på Bornholm" filmen fra 1959 - og nu skal det så efterprøves. Endnu engang holder vi sommerferie i Danmark og da det har været et stort ønske at komme til Bornholm, er vi enige om, at nu skal det være.

Det er godt nok en halvdyr affære at komme derover. En meget dyr brobillet til Sverige og en dyr færgebillet fra Ystad til Rønne. Men turen via Sverige er at foretrække, frem for 6 timers natsejlads fra Køge til Rønne.

Hvad vi ikke véd da vi starter på turen til solskinsøen, er, at der har været mange stenkast, specielt mod danske bilister på motorvej E65 mellem Malmø og Ystad.
Vi kører derfor i lykkelig uvidenhed om, hvad der muligvis kan overgå os på vejen. Anderledes er det på hjemvejen, men lidt mere om det til sidst.

Vi kører fra Næstved klokken 08:45. Så har vi mere end god tid til vores færgeafgang klokken 12:30 fra Ystad. Allerede klokken 10:40 holder vi ved færgelejet i Ystad, så vi er virkelig i god tid.
Nå, ventetiden bruges til lidt læsning, strække benene og nyde det dejlige vejr. Endelig kører vi ombord på færgen klokken 12:15 og et par minutter før planlagt afgang sejler, vi ud af havnen.

Vis stort billede.
Så er vi på vej over Øresund.

Katamaranfærgen i Ystad.

Da vi er kommet fri af havnen, bliver farten sat op og kaptajnen oplyser, at vi sejler med ca.70 km. i timen. Det kan så sandelig også godt ses på kølvandet. Det bliver virkelig pisket til skum.

Det imponerende kølvand.

Den høje fart bevirker, at det kun tager 1 time og 40 minutter at krydse Østersøen og komme til Rønne - og det føles som at køre på et stuegulv.

Bilerne er pakket på kryds og tværs.
Så kom vi til Rønne.

Vi kører i land i Rønne i flot solskinsvej og har kun ca. 30 kilometer til sommerhuset, som ligger i Snogebæk, nogenlunde midt mellem Nexø og Dueodde.

Da vi er i rigtig god tid og ikke kan komme ind i sommerhuset før klokken 16:00, benytter vi tiden til at få handlet ind, så vi er fri for at gøre det senere.

Vi kører bl.a. også ned til Dueodde hvor vi køber is og går en tur ned til stranden i det sydlandske sommervejr. Vi har altid hørt, at stranden ved Dueodde er fantastisk og det kan vi kun sige 'ja' til - den er fantastisk.

Vis stort billede.
Træstien ned til Dueodde strand.

Pludselig ringer Gitte Langhoff fra Regionen og gør os opmærksom på, at der desværre er lidt problemer med sommerhuset, eller rettere sagt inventaret.
Alle 8 senge er nemlig blevet fornyet og det viser sig, at de gamle senge allerede er taget ud af huset, men de nye senge står på to paller uden for huset. Ups.

Hun spørger om vi har noget imod at hjælpe den tilsynsførende dame, som står alene med det, med at samle sengene, dvs. sætte ben på dem og flytte dem ind i de forskellige værelser.

Det siger vi selvfølgelig 'ja' til og allerede klokken 15:00 er vi ved sommerhuset. Vi går i gang med at samle sengene, men desværre er batteriet til el skruemaskinen lige ved at løbe tør for strøm.
Ærgerligt.
Det ender derfor med, at vi kun får samlet de to senge vi skal sove på og resten må så vente og bliver sat ind i de respektive værelser og må samles, når vi er taget hjem.

Vores sommerhus.
Udsigten fra sommerhuset.

Efter denne "håndværkerstart" får vi tid til at tage huset i nærmere øjesyn. Det viser sig at være et rigtig dejligt hus. Der er udsigt ned til vandet og stranden er faktisk kun ca. 100 meter væk.
Det eneste kedelige, er, at det ligger utrolig tæt på alle de andre huse, men det må vi lære at leve med.

Til gengæld er her stille, roligt og fredeligt, så det er bare dejligt. Vi benytter os af omgivelserne og går en tur ned til stranden inden vi skal spise til aften og det ligner mest af alt en "Bounty" strand, da vi kommer derned. Det skal så vise sig senere, at vi må revidere den opfattelse.

"Bounty" stranden.

Efter den lille sondering af omgivelserne går vi hjem og spiser. Resten af aftenen tilbringer vi udenfor på terrassen i det pragtfulde sommervejr, som stadig er helt sydlandsk.

Til sidetop.

Vi er tidligt oppe - 06:30 - om det skyldes fremmede senge eller andet, skal ikke kunne siges, men vi står op til endnu en dag med flot vejr, allerede nu er temperaturen oppe på 24,5°.

Vi er spændte på at komme til at opleve øen, så klokken 10:00 starter vi med at køre til Svaneke, Danmarks mindste købstad. Byen er meget velholdt og har en flot bymidte med gamle, velholdte huse, men til gengæld virker byens torv ret kedeligt, selv om der er gang i et lille marked.

På vores rundtur kommer vi selvfølgelig også forbi havnen, hvor vi er inde at købe nogle af de berømte karameller i 'Karamelleriet'. Prisen taler vi ikke om, men den fejler ikke noget.

Videre går det gennem byen, hvor vi bl.a. ser den fine kirke og på et tidspunkt kommer vi forbi Bülow Glas, som foruden glaskunst også sælger den kendte lakrids, samt endnu en "berømthed" fra Svaneke, nemlig lodder til hønseskidningen.
Vi kan selvfølgelig ikke leve uden at have købt noget lakrids, men lodder til hønseskidningen springer vi ganske enkelt over.

For de uindviede kan jeg fortælle, at hønseskidningen går ud på, at man køber et lod, eller flere, i den firkant man kan se på billedet. Når så konkurrencen går i gang, bliver der sat en hane i firkanten og det lod den først skider på, har vundet.

Tja....

Lodderne til hønseskidningen.
Hønseskidning.

Og så går det hverken værre eller bedre, end i en anden del af forretningen sælger de glaskunst og her ender vi med at købe 2 små julenisser, som er lavet af kunstnerne Tina Glud, Pia Kjøller og Anne-Louise Liliendal. Dyre, men meget fine.

Efter således samvittighedsfuldt at have sørget for at forretningslivet i Svaneke kan overleve, kører vi hjemad.

Undervejs kører vi inden om Nexø. Her lykkes det os at  nyde et glas hvidvin og en øl på byens meget stille torv. Det sker ganske enkelt ikke noget i Nexø.

Inden vi forlader Nexø, handler vi ind til frokost og aftensmad i det lokale supermarked.

Svanekes hyggelige havnefront.

Det stille torv i Nexø.

Efter frokost tager vi ned på stranden og  her finder vi ud af, at vores "Bounty" strand slet ikke har så meget med virkeligheden at gøre. Kun temperaturen, som nu er oppe på 31,6°.

Bare vi går 50 meter til den ene eller anden side af stranden, er der fyldt med kedelig og rådden tang, som mest af alt minder om et olieudslip.

Vi synes ikke kommunen kan være bekendt at have sådan en gang rådden tang liggende, uden at gøre noget ved det og det er ikke noget turisterne taler pænt om.

Vis stort billede.
Den alt andet end lækre strand.

På vej til rokkestenen.

Igen i dag, søndag, vågner vi til en meget varm dag.

Dagens udflugt er dels til Paradisbakkerne, hvor vi skal se rokkestenen, dels til Aakirkeby.

Vi har en rigtig dejlig tur gennem de flotte landskaber i Paradisbakkerne og da vi når frem til Oksemyr p-plads kan vi ikke komme længere, så resten af turen til rokkestenen bliver til fods.

Der er ca. en kilometer herfra til fods og her er det også en flot natur med masser af klipper.

På vej til rokkestenen.

Da vi kommer frem til rokkestenen kan vi godt se, at vi ikke er de eneste - men det har vi nu heller ikke forventet.

Vi fornemmer at det er et rejseselskab og der er nogle af mændene som prøver om de kan rokke med stenen. De påstår efter megen møje og besvær, at de fik den til at rokke, men det siges også, at det er mange år siden den har kunnet rokke.

Den berømte rokkesten.

Der bliver også tid til en selfie.

Men hvordan er det man siger: troen kan flytte bjerge - og så kan den (troen) vel også flytte en rokkesten på Bornholm, ikke?

På vejen tilbage fra rokkestenen, er vi så heldige, at vi ser et rådyr og to lam. Det er ikke noget vi ser hver dag.

På vej tilbage fra rokkestenen.

Fra Paradisbakkerne og rokkestenen, kører vi nu til Aakirkeby, men for os virker den total uddød og kedelig.

Da vi nu alligevel er lidt nord på og mangler nogle tæpper til at ligge på ved stranden, beslutter vi at køre til Rønne, eller rettere sagt udkanten af Rønne, for at købe nogle fine picnic tæpper i Jysk.
På vejen tilbage til sommerhuset handler vi ind til de næste par dage og vi er faktisk tilbage i sommerhuset nogenlunde til frokosttid - og 30° varme.

Eftermiddagen bliver tilbragt ved stranden, dog uden at bade, på grund af det mere end kedelige vand.

Til sidetop.

Så er det blevet mandag og i dag står der Hammershus på programmet. Det er ikke ligefrem "Hammershusvejr" - 19,5 ° og regn, men heldigvis klarer det op og vi får en rigtig god oplevelse og kan gå op til ruinerne og gå rundt, uden at blive våde.

Hammershus.

Udsigten mod syd fra Hammershus.

Efter at være blevet blæst igennem oppe ved ruinerne, kører vi til Olsker, hvor vi skal se Sankt Ols Kirke, eller Olsker Kirke, som den også bliver kaldt. Med sine 26 meter er det den højeste rundkirke på Bornholm og bestemt også den mest elegante af de 4 rundkirker der findes på øen.

Desværre kunne vi ikke komme ind i den og da vi går tilbage til bilen, ser vi, at der inde i en lille lund, uden for kirkegårdsmuren, står nogle gravsten i græsset.
Hvem der ligger begravet dér og hvorfor de ligger dér, kan vi ikke finde ud af. Men vi synes det virker lidt mærkeligt.

Sankt Ols Kirke.

Gravstenene ved siden af kirkegården.

Fra Olsker kører vi syd på til Døndalen, hvor Danmarks højeste vandfald ligger. Det er 20 meter højt, men vi forventer ikke, at der er en hel masse vand at se.

Vi har ca. 500 meter fra parkeringspladsen til vandfaldet og turen går gennem en meget smuk skov, hvor der dufter utrolig meget af ramsløg. Vi har faktisk aldrig set så mange ramsløg samlet på et sted tidligere.

Som forventet er der næsten ikke noget vand i vandfaldet, men vi får da en idé om, hvor højt det er, når vi ser på personen i cirklen og at det må være flot om efteråret, når der er masser af vand.

Vis stort billede.    Vis stort billede.
Danmarks højeste vandfald - næsten uden vand - og den smukke skov.
Bemærk personen i cirklen.

Nu går turen videre til Helligdomsklipperne og stedet er meget spektakulært. Måske netop af den grund, er der nogle der har valgt at få taget deres bryllupsbilleder nede på klipperne, med risiko for at falde og brække både arme og ben.

Men billederne skal nok blive flotte.

Vis stort billede.
De 129 trin ned til Helligdomsklipperne.

Helligdomsklipperne.

Ved siden af p-pladsen til Helligdomsklipperne ligger Bornholms Kunstmuseum, som har en samling mærkelige skulpturer på den store plæne som omgiver museet.

Om skulpturerne så er lige så specielle indenfor, véd vi ikke.

Vis stort billede.
Én af de specielle skulpturer uden for museet.

Det er ved at være frokosttid, temperaturen har nået de 25°, så vi kører til Gudhjem, hvor vi har bestemt os for at spise frokost.

Det er en rigtig dejlig tur gennem et kuperet terræn og da vi kommer til Gudhjem, kører vi ned til havnen og parkerer.
Her nede finder vi Café Klint, som ligger med udsigt ud til havnen. Deres menukort lover, at de kan servere  pandestegte fiskefiletter og det har vi tænkt os at prøve.

Og vi skal da lige love for, at de kan den kunst. Vi får den mest lækre fiskefilet, som vi nyder samtidig med udsigten til havnen og gademylderet.

Vis stort billede.
Café Klint med de lækre fiskefiletter.

Vores dejlige udsigt under frokosten.

Efter en lækker frokost går vi en tur gennem byen for at få rystet maden godt på plads og vi ser bl.a. den flotte - og lidt anderledes - kirke, der ligger med en flot udsigt ud over vandet.

Kirken i Gudhjem.

Det er efterhånden blevet temmelig varmt, så vi beslutter os for at køre tilbage til sommerhuset.

På vejen hjem kører vi dog lige ind for at se Østerlars rundkirke. Det er den største - men ikke den højeste - og ældste af rundkirkerne på Bornholm.
Denne kirke kom vi desværre heller ikke ind at se, eftersom de ville have penge for det og vi vil af princip ikke betale, for at se en kirke indvendig.

Østerlars rundkirke.

Temperaturen nærmer sig 30° og nu kører vi hjem, hvor vi lander omkring klokken 15:00, efter at have været af sted siden klokken 09:00 i morges.

Vi runder eftermiddagen af med at gå langs stranden ind til Snogebæk havn, hvor vi får os en stor og velfortjent fadøl på Snogebæk Røgeri.

Snogebæk Røgeri.

Bedst som vi sidder og nyder vores velfortjente øl, trækker det op til regn, så vi ser til at få drukket ud i en fart og skynder os hjem. Heldigvis når vi hjem inden regnen kommer.

Til sidetop.

Vi er på vej til Rønne. Det er tirsdag, klokken er 09:00 og vi ser frem til at gå en hyggelig tur i den gamle del af byen, med sine brolagte gader og gamle huse.
På vores tur gennem byen ser vi bl.a. Rønne Teater,  som er det ældste teater i Danmark, og som stadig fungerer og vel at mærke i de oprindelige bygninger, som er fra 1823. Ret imponerende.

Den gamle bydel i Rønne.

Det gamle Rønne Teater.

Så melder kaffetrangen sig og langt om længe finder vi Café Gustav inde på torvet, hvor det er til at få en kop kaffe. Men vores traditionelle croissant var det ikke muligt at få. Øv.

Café Gustav i Rønne.

Efter kaffen begiver vi os ud til 'Pæretræsdalen' hvor der ligger et stort antal "svenskehuse".

"Svenskehusene" er bygget af træ og var præfabrikeret i Sverige. De var en hjælp fra svenskerne, efter at tyskerne havde bombet Rønne og Nexø under krigen. I dag er husene malet i diverse pastelfarver, er velholdte og efter sigende ret eftertragtede.

Nu skynder vi os tilbage til bilen, for p-skiven er så småt ved at være udløbet. Vi når det heldigvis i tide og kører en tur ud til Torvehallerne.

Det er vi lidt spændte på.

Allerede da vi ser bygningen, er vi klar over, at vi skal nok ikke forvente os en hel masse. Og ganske rigtigt. Det er lidt af en skuffelse, men til gengæld fejler priserne ikke noget og vi kører da også derfra, uden at have brugt så meget som en krone.

Torvehallerne i Rønne.

Det var Rønne for denne gang, næste gang er formodentlig når vi skal hjem på fredag.

Fra Rønne kører vi nu til Arnager, et lille fiskerleje syd for Rønne. Her skal vi se den ca. 200 meter lange træbro, som skulle være Nordeuropas længste over havvand.

Den blev bygget i 1884 for at skabe mulighed for fiskerne at lægge til her. Den er blevet vedligeholdt op igennem tiden og er i dag fuldstædig renoveret.

Den lange træbro ved Arnager.

Det er blevet tid til at køre hjem, frokosten kalder og eftermiddagen bliver brugt, dels på stranden, dels på terrassen, sammen med bøger.

Til sidetop.

Det er som om det er blevet en vane, at vi skal ud af døren klokken 09:00 om morgenen og i dag er ingen undtagelse.

Det er Jons Kapel der "kalder". Klippeformationerne her, er lige så spektakulære som ved Helligdomsklipperne - men der er noget længere ned ad trapperne. 190 trin bliver der talt til og så er trappen "tosporet" en del af vejen, det må åbenbart være nødvendigt på grund af mange besøgende.

Vis stort billede.
Nedgangen til Jons Kapel.
Jons Kapel.

Granitbruddet i Vang skal også have et besøg og vi er meget spændte på at se Peder Bonnéns skulpturelle bro - også kaldet DGI-broen - fordi han forærede broen til Bornholm i forbindelse med landsstævnet i 2001.

Byen Vang er ikke mindst kendt for sin stenindustri og da vi kører ned i stenbruddet, kan vi godt forstå det. Det er faktisk imponerende, at se de store klippeformationer.

Der er rigtig mange unge mennesker som øver sig i rappelling fra de stejle klippesider og det er som sagt også her, et eller andet sted, den kendte DGI-bro er, men vi kan ikke umiddelbart finde den.

Heldigvis er der nogle af de unge mennesker der er stedkendte og kan forklare os, hvordan vi kommer ned til den, eller måske snarere op til den.

Vi skal ud på en lille spadseretur gennem granitbruddet og pludselig kan vi se broen, som har et spænd mellem to høje klipper. Der er ikke noget bud på, hvor højt oppe broen er over terrænet , men det er et pænt stykke.

Vi begiver os af sted og snart står vi på broen, hvorfra der er en flot udsigt mod Hammershus  og et kik lige lodret ned, fordi gulvet består af riste. En ganske spændende effekt.

Rappelling i stenbruddet.

Peder Bonnéns bro.

Nu er det blevet kaffetid og vi kører ned til Vang havn. Her ligger Café Misty, hvor vi sætter os og får en kop kaffe og nyder udsigten ud over havnen med småbådene.

Der er åbenbart også andre der har fundet hertil, idet vi kan se en bus fra Gislev Rejser, som har et selskab ude for at strække benene og nyde udsigten, inden busturen går videre.

Café Misty i Vang havn.

En ydmyg sejlerhytte på havnen i Vang.

Da der ikke er mere kaffe på kanden, kører vi hjemad langs kysten. Undervejs er vi lige inde i Nexø at handle og tilbage i sommerhuset får vi os en god frokost.

Eftermiddagen tilbringes på terrassen med ren afslapning og  om aftenen går vi en tur ind til Snogebæk. Det er Sankt Hans aften, så vi regner med, at der bliver tændt bål, et eller andet sted derinde.

Og ganske rigtigt.

Der er kommet rigtig mange mennesker ned til stranden, hvor der er lagt an til et stort bål. Omkring klokken 21:00 bliver bålet tændt og mens vi sidder og ser på at bålet brænder ned, nyder vi vores øl - og så er det slut på den dag.

Vis stort billede.
Sankt Hans aften i Snogebæk.

Til sidetop.

På vores vej mod Hasle, kører vi forbi Nyker og ser rundkirken, som er Bornholms mindste.

Det er blevet torsdag og det er vores sidste dag på øen. Nu vil vi prøve at finde de fire søer, som har fået navn efter ædelstene: Smaradgsøen, Rubinsøen, Opalsøen og Safirsøen.

Det lykkes kun delvis og på grund af det overskyede vejr, er det ikke muligt at se søernes farve, så vi opgiver ganske enkelt.

Så kører vi ind til Hasle for at finde et sted, hvor vi kan få vores sædvanlige formiddagskaffe. Det nærmeste vi finder noget der ligner et sted hvor man kan få kaffe, er Bagercaféen - men den er lukket. (De må altså ikke mangle penge på Bornholm!).
Til gengæld kom vi ved et tilfælde til at se Tinkas bror (en Berner Sennen hund), som jo er kommet langt væk fra sine søskende på Sjælland.

Så beslutter vi os for at køre på tværs af øen til Gudhjem, hvor vi spiste frokost på Café Klint forleden dag. Vi vil ganske enkelt gentage succes'en fra sidste gang vi var her og have den berømte fiskefilet, som er uovertruffen.
Den er nøjagtig lige så lækker som sidst vi var her og byen er stadig lige så livlig og hyggeligt som sidst.

Vejret er som sagt ikke det bedste i dag, overskyet og lidt mere "dansk" varme, så røgen fra de forskellige røgerier hænger tungt i luften. Det er altså ikke fordi det er tåget på billedet, men derimod røg fra et af røgerierne.

Vis stort billede.
Der er røg i gaden i Gudhjem.

Så bliver der hentet Take Away.

I går ville vi have spist Thai mad på Snogebæk Café & Take Away - men der var lukket. I dag vil vi så prøve igen, men på grund af det noget mørke vejr, beslutter vi os for at hente maden og spise hjemme i sommerhuset. Det viser sig at være en god disposition, for da vi henter maden, begynder det at regne.

Det var så den sidste dag på Bornholm. I morgen skal vi tilbage til Djævleøen, men heldigvis har vi endnu 2 ugers ferie tilbage, når vi kommer til Næstved.

Til sidetop.

Da vi står op, er det første vi foretager os, at ændre vores færgebillet, så vi kan komme med en tidligere færgeafgang.

Vi kører derfor fra sommerhuset klokken 08:45, så vi kan komme med afgangen klokken 10:30.  Det viser sig, at der er rigtig mange med denne afgang, men alligevel sejler vi til tiden og alt forløber glat.

Vores traditionelle kaffe og croissant bliver meget naturligt indtaget på færgen denne gang og vi har alt i alt en behagelig overfart.

I ugens løb har vi meget naturligt fulgt løbende med i medierne omkring de stenkast der er rettet specielt mod danske bilister på motorvej E65 og er meget spændte på, hvordan det skal gå, når vi kører i land i Ystad.

Der er rigtig meget trafik da vi kører i land i Ystad og videre på motorvej E65 mod Malmø. Vi prøver at være opmærksomme på eventuelle mærkelige ting, men ser heldigvis ikke noget - og oplever heller ikke noget.
Til gengæld kan vi se, at svensk politi er talstærkt tilstede langs vejen, hvor de holder på de små sideveje, parate til udrykning, ligesom de også har droner posteret langs vejen.

Vis stort billede.
Svensk politi jagter stenkastere.

Så kører vi under Øresund.

Mere end 100 danske bilister er i skrivende stund blevet ramt af stenkast, men heldigvis kommer vi godt og sikkert til Næstved, får pakket ud og kører så ud til Elisabeth og Nino, som har inviteret på et måltid.

Jens Rostgaard Gjerløv.
August 2021.

Link til flere rejsebreve fra Italien.          Send en mail til Jens Rostgaard Gjerløv.