REJSEBREV  FRA  SOMMEREN - 2021.
Af Jens Rostgaard Gjerløv.

Brørup, Nordsjælland og Lolland.

Siden er optimeret til 1280 x 1024   -   © Copyright   -   Alle rettigheder forbeholdes   -   Kontakt

Til ren billedside.
Se billederne på PC.

Til ren billedside - tablets.
Se billederne på tablet.

Brørup.

Der er mørke skyer over stranden på Rømø.

Vi starter vores miniferie i Brørup, med at køre en tur til Flensborg. Dels for at få tanket lidt op med øl og vin, dels for at se om der er nogle sko og nogle tekstiler, som vi ganske enkelt ikke kan undvære.

Det er ikke første gang vi skal holde lidt ferie med base i Brørup. Vi var der tilbage i september måned 2020 og syntes så godt om stedet, at vi nu har fået lyst til at komme tilbage. Ydermere er Brørup et ganske centralt sted for udflugter i Sønderjylland.

Men tilbage til Flensborg, som vi når ved 10-tiden. Denne gang kører vi over Fyn, i modsætning til sidste gang vi var i Flensborg. Dengang tog vi færgen Bøjden-Fynshav, så vi undgik den kedelige tur over Fyn.

Vi starter med at købe øl, vin og andre små "fornødenheder". Vi er ret forbavsede over, at forretningerne næsten er mennesketomme, det forstår vi ikke rigtigt. Men, vi beklager os ikke over det og kan på den baggrund, forholdsvis hurtig få overstået vores indkøb hos Fleggaard og komme videre ind til centrum og få sat bilen i p-hus.
Hvad sko og tekstiler angår, er det heller ikke forgæves. Vi får handlet lidt af hvert og det er vi ganske godt tilfredse med.

Det er lidt mærkeligt, for i Flensborg går alle med mundbind, både på gaden og i butikkerne, så tyskerne er ikke lige så langt fremme med oplukning, som vi er i Danmark.

Da coronaen stadig bestemmer en hel del over os alle, har vi taget madpakker med hjemmefra, da det kan være usikkert, om det er til at få noget at spise rundt omkring.
Vores fornemmelse omkring muligheden for at få noget at spise, er stort set rigtig, så vores madpakker kommer til deres gode ret.
De bliver indtaget på en bænk i gågaden, hvor vi kan følge med i mylderet af fodgængere. Heldigvis er BackWerk åben, så vi kan få os en kop kaffe som dessert, så helt galt går det ikke.

Da vi kører tilbage over grænsen, undrer vi os over, at der ikke er nogen kontrol for coronapas eller lignende. Vi undrer os egentlig også over, at der stort set ikke er nogle danskere i grænsebutikkerne.
Senere erfarer vi, at der faktisk ikke er åbnet helt for danskere endnu, men vi har som sagt ikke problemer med at handle.

Vel tilbage i Danmark, kører vi mod Brørup, hvor vi ankommer så tidligt, at vi kan få eftermiddagskaffe og hjemmelavet æblekage. Resten af eftermiddagen bliver tilbragt på terrassen indtil vi skal spise. Derefter er det tilbage på terrassen, hvor vi nyder den lune, men overskyede aften.

Eftermiddagskaffe med æblekage.
Helle slapper af oven på æblekagen.

Til sidetop.

Klokken 07:00 vågner vi til en overskyet dag.

Efter en god gang morgenmad, beslutter vi os for at køre en tur til Esbjerg. Men vi er godt nok uheldige, for da vi kommer til Esbjerg begynder det at regne.
Vi ville godt have været en tur ned ad Kongensgade (gågaden) og også en tur til Fanø, men det må vente til i morgen, hvor vejet forhåbentlig er bedre.

Men, når vi nu er i Esbjerg, parkerer vi bilen og går en tur ind i 'Broen', et flot storcenter. De har nogle meget flotte og interessante udstillinger med forskellige hajer rundt omkring i centret. Det har vi ikke set før og her kunne Næstved Storcenter også lære noget.

Vis stort billede.
Haj udstilling i storcentret 'Broen', Esbjerg.

Besøget i centret medfører igen lidt indkøb af sko og det bliver også til en super god kop kaffe på café Aunt Betty. Bare kedeligt at vi måtte vente lidt længe, på grund af en del gæster og for lidt personale.
Men, alt i alt en god oplevelse, ikke mindst med personalet, som var utrolig flinke og forstående over, at vi ikke fik vist vores coronapas da vi bestilte. Dét blev så klaret ved bordet hvor vi sad.

'Mennesket ved Havet' - udført af billedhuggeren Svend Wiig Hansen.

Efter kaffen vil vi tilbage til Brørup. Først skal vi dog lige forbi de 9 meter høje beton skulpturer - 'Mennesket ved Havet' -  som står nord for Esbjerg ved Sædding Strand. De er ganske imponerende, som de sidder dér og skuer ud over havet.

Tilbage i Brørup er der "fri leg" og senere om eftermiddagen går vi en tur gennem Brørup. Byen er dog hurtigt overset, i hvert fald hovedgaden, men Helle får da købt nogle strikkepinde i den lokale Røde Kors butik.

Vi kommer også forbi Brørup Bio og da vi mangler at se en film i Filmklub Danmark, går jeg ind og køber 2 billetter til i morgen, torsdag. Så får vi set hvordan de viser film i Brørup.

Da vi kommer tilbage til hotellet opdager jeg, at jeg har været lidt for hurtig og har set forkert på deres program. Den film vi skal se, bliver ikke vist i morgen, torsdag, men først torsdag i næste uge.
Ja, ja, det er jo også en bette by, så der er ikke behov for at vise filmen flere gange på en uge.

Så må jeg tilbage for at høre om det er muligt at få pengene tilbage fordi jeg har set forkert. Efter som jyder er flinke og rare mennesker - og biograffolkene ligeså - får jeg pengene tilbage. Efterfølgende lykkes det os at se filmen, da vi kommer hjem til Næstved.

Til sidetop.

Vi er tidligt oppe at spise morgenmad og vejret ser ud til at være noget bedre end i går, så i dag står der Fanø på programmet.

Vi er så tidligt på den, at vi faktisk er på Fanø midt på formiddagen. Vi ville oprindelig have haft bilen med over, men da vi erfarer, at en returbillet koster 400 kr. - minus én krone - for 10 minutters sejlads derover og 10 minutter tilbage, lader vi klogeligt bilen blive stående i Esbjerg. Vi vil ikke acceptere lovbeskyttet tyveri.

Vi bevæger os således gående rundt i Nordby og får da også set det meste af byen og dens seværdigheder. Vi er bl.a. inde i kirken, som er opført i 1786 og den er noget anderledes indvendig end kirker normalt er.
Uden for kirken er der to store plakater, der viser kvinder i Fanøs nationaldragt. Om det er dragter specielt beregnet til gudstjeneste, skal være usagt.

Da vi forlader kirken og går ud gennem kirkegårdslågen, kan vi ikke lade være med at betragte den temmelig skæve kirkegårdsmur. Vi må håbe at Vorherre holder hånden over muren (eller måske snarere under), så den ikke vælter lige med det samme.

Man er ikke i tvivl om, at Nordby er en gammel søfarts by, hvilket blandt andet kan ses på udsmykningen af diverse huse og byen er rigtig hyggelig med de mange, for øen, særprægede huse.

Typisk udsmykning.
Et af de gamle huse.

Nordby kirke - opført i 1786.
Nordby kirke.

Plakaten med folkedragterne.

Den skæve kirkegårdsmur.

Vis stort billede.
Denne helgardering taler vist for sig selv.

Efter et par timer synes vi, at vi har gjort det meget godt og beslutter os for at forlade øen og tage tilbage til Esbjerg. Nu går turen så videre til Rømø (endnu en gang), hvor vi vil spise frokost.

Én ting savnede vi dog ovre på Fanø. Nemlig et sted hvor man kunne købe sig en kop formiddagskaffe. Over alt var der lukket og det synes vi til gengæld ikke er særlig venligt af Fannikkerne.

Så er vi tilbage i Esbjerg.

Det første vi gør da vi kommer til Rømø, er simpelthen at køre over til Lakolk, hvor vi vil spise frokost på Café Fru Dax.
Sulten står for døren, så det er skønt at få et dejligt stort glas fadøl, med dertil hørende æggekage fra støbejernspanden. Det er et herremåltid og vi bliver godt mætte.

Da vi er færdige med frokosten, beslutter vi os for at gå en tur ned til stranden. Det er en tur på godt 3 kilometer, så vi kan få rystet frokosten godt på plads. Det ser lidt truende ud da vi kommer derned, men heldigvis bliver det ved truslen, så vi kan nå at mærke Vesterhavet.

Tilbage i Lakolk, kan vi ikke nære os for, at vi skal have en gammeldags isvaffel til at slutte af med. Det mener vi godt der kan blive plads til, så vi frekventerer Café Retro som hjælper os med en stor isvaffel i nødens stund. Sådan.

Vis stort billede.
Vores frokost på Café Fru Dax.
Café Fru Dax.

.Vis stort billede.
Det ser truende ud nede på stranden.
Vis stort billede.
To glade turister med store isvafler.

Nu kan vi ikke få tiden til at gå med mere, så vi vender næsen hjemad mod Brørup, hvor vi er tilbage i så god tid inden vi skal spise til aften, at vi kan nå 18 huller på minigolfbanen.
Der spilles ikke bare om æren, men taberen skal give en omgang øl, så det er ramme alvor. Hvem der vandt "turneringen" og hvem det tabte, taler vi ikke højt om.

Vis stort billede.
Der er gang i golfturneringen.

Vi venter på vores mad.

Efter denne omgang sport er det blevet tid til at spise til aften, som i øvrigt er det sidste måltid mad her i Brørup, for vores vedkommende.
I morgen skal vi hjem, men vi har heldigvis stadig en uges ferie forude, som vi formodentlig vil benytte til nogle ture ud i det ganske land. Bl.a. en tur til Nordsjælland og en tur til Lolland.

Nordsjælland.

Efter vores tur til Brørup, tilbringer vi weekenden hjemme på matriklen, hvor bl.a. haven kræver en del arbejde.

Men mandag morgen beslutter vi os for at tage en tur ned - eller op -  ad "Memory Lane". Vejret er dejligt, så det er om at benytte sig af dét, efter som det ser ud til at ville holde hele dagen.

Vi starter med at køre op gennem Hornsherred med kurs mod Jægerspris. Jeg tilbragte nogle tidlige ungdomsår i Jægerspris, som mine forældre flyttede til, på grund af min fars arbejde ved postvæsenet. Det vil derfor være morsomt at gense området og ikke mindst se hvor meget det har forandret sig.

På vejen til Jægerspris, kører vi forbi den gamle og den nye bro over til Frederikssund. Vi er interesserede i at se den nye bro, som er temmelig omdiskuteret, fordi den er belagt med en 15 kroners afgift for at køre over den.
Til gengæld ligger den gamle Kronprins Frederiks Bro kun en kilometer væk fra den nye, så rigtig mange benytter stadig den gamle bro.
Det har været genstand for temmelig meget turbulens og det er nu endt med, at man fjerner afgiften.

Vi får set broen, dog kun på lang afstand og kører så forbi den gamle bro og fortsætter gennem Færgelunden mod Jægerspris.

Det forhenværende postkontor.

Jægerspris Slot.

Jeg skal love for, at der er sket store forandringer i de sidste mange år. Men det var ganske morsomt at se huset, som husede det gamle postkontor og boligen som jeg og mine forældre boede i.
Dengang var Jægerspris en lille by ude på landet. I dag har den vokset sig stor, der er kommet en hel del flere forretninger til og ligner ikke så meget en lille by på landet mere.

På vejen til Kulhuse kommer vi forbi Jægerspris Slot, som er bygget i 1300-1400 tallet. Det har i mange år huset et børnehjem, samt sociale behandlingstilbud.

Kronhjorten foran Jægerspris Slot.

Oppe i spidsen af Hornsherred, ligger Kulhuse og herfra tager vi den lille færge, M/F Columbus, over til Sølager. Det er en sejltur på ca. 8 minutter og den sparer os for rigtig mange kilometers køretur, for at komme videre til Nordsjælland.

Vis stort billede.
M/F Columbus på Sølager-Kulhuse overfarten.

Sejlplanen er sådan set meget enkel. Man rejser en stang op, som har en rund, rød skive på. Så kan man fra den modsatte side se, om der er rejsende til færgen. Såre enkelt.

Her lægger færgen til i Sølager.

Så er vi kommet til Nordsjælland så hurtigt, at vi knap nok har opdaget det.

Nu skal vi op på nordkysten og besøge alle "lejerne" - nemlig de gamle fiskelejer Liseleje, Tisvildeleje, Rågeleje og Gilleleje.

Vores første stop er i Liseleje. Det er en hyggelig lille by og her får vi en dejlig frokost, så vi kan klare os de næste kilometer.
Inden vi fortsætter til Tisvildeleje, går vi lige en tur ned til vandet og stranden, så vi kan få strakt benene lidt og få noget frisk luft.

Vores hyggelige spisested.

Så venter vi igen på mad.

I Tisvildeleje kan vi konstatere, at byen virker større end Liseleje og der er meget mere liv i gaderne. Senere kommer vi forbi Vejby Strand og ved Rågeleje, er vi lige nede ved vandet for at se udsigten.
Her har beboerne nogle små søde "badehuse" som bliver brugt til omklædning. Husene ligger lige på den anden side af vejen, helt nede ved strandkanten.

Stranden ved Tisvildeleje.

De små strandhuse ved Rågeleje.

Efter Rågeleje kører vi mod Smidstrup Strand og videre mod Gilleleje. Her gør vi holdt. Det er en rigtig dejlig by og på vores vej gennem gaderne, falder vi over café Saseline, hvor vi køber os en kop kaffe med tilhørende æbletærte. Det var noget af et måltid, kan jeg hilse at sige.

Vis stort billede.
Café Saseline i Gilleleje.

Kunst i gadebilledet i Gilleleje.
Det trækker op til regnvejr i Gilleleje.

Det begynder så småt at trække op til regnvejr, så vi vil sætte kursen mod syd. Vi kører hjem via Hornbæk Strand, Ålsgårde og Espergærde, hvorefter vi kører ad strandvejen ned til Rungsted Kyst. Herfra tager vi motorvejen til Næstved og det er meget fornuftigt af os at tage hjem nu, for da vi når til Køge, begynder det at regne.

Vi er hjemme omkring klokken 18:00 og er mætte af oplevelser og mad.

Lolland.

Tirsdag er hviledag, så onsdag starter vi igen ud på en lille udflugt.

Denne gang til Lolland, hvor vi bl.a. vil se Dodekalitten. Og hvad er Dodekalitten så for en størrelse?

Ordet er oprindelig græsk og betyder 'tolv-sten'. Det er et kunstværk - lavet af billedhuggeren Thomas Kadziola -  som består af 12 ca. 9 meter høje granit skulpturer, som står i en ca. 40 meter bred cirkel.
Man kan måske sige, at det er Danmarks svar på Stonehenge og det ligger ikke ret langt fra Kragenæs havn, hvorfra man kan spadsere op til stenene.

Dodekalitten.

"Siddesten".
Hovedet på én af skulpturerne.

Det er ret imponerende. Mellem de 12 figurer er der "siddesten", hvorfra der kommer noget meget speciel musik, som er komponeret af komponisten Wayen Siegel.
Alt i alt er det et imponerende kunstværk, som bestem er et besøg værd og det er ganske gratis. Om et par tusind år, vil man sikkert undre sig over hvad denne cirkel har betydet for os og hvilke guder vi dyrkede.

Hvis man kører dertil ad Glentehøjvej, er der en handicap parkering som er gratis og lige ved siden af, er der en lodsejer som har været initiativrig og etableret en privat parkeringsplads som kan benyttes mod betaling af 50 kr. til hans MobilPay, Ja, ja, så må man vist sige, at det er betalt.

Lodsejerens hjemmelavede skilt, der opfordrer til betalt parkering på privat grund.

Spar pengene og parker hellere på Kragenæsvej og gå ad Glentehøjstien op til Dodekalitten. Det er en spadseretur på ca. 15 minutter og så får man lidt frisk luft oven på køreturen.

Efter Dodekalitten kører vi til Nakskov, som vi ikke tidligere har besøgt. Det viser sig at være en ganske fin og hyggelig by, som bestemt ikke lever op til associationerne fra TV2 fjernsynsserien "På røven i Nakskov".
Vi vil egentlig gerne spise frokost i Nakskov og er nede at runde torvet, men kan ikke rigtig finde et sted. Vi kan heller ikke finde et sted vi synes om i de tilstødende gader, så vi beslutter os for at køre til Maribo og spise dér.

Vis stort billede.
Torvet i Nakskov - rytterstatuen af Christian X.

Da vi kommer til Maribo og går ned på torvet, er der virkelig liv og glade dage. Vi nyder stemningen, musikken og det gode vejr og kan ikke lade være med at beundre skulpturen af en kvinde, 'Lollandspigen', som står med en kurv i hånden, samtidig med at hun træder på en sprællende fisk.

Sidst vi var i Maribo var i december måned sidste år, hvor der også bare var livlig handel med bl.a. juletræer på torvet. Dengang var vi inde på 'Vin og Brød' og varme os med et glas gløgg - også en god oplevelse.

Vis stort billede.
Der er liv og glade dage på torvet i Maribo.

Skulpturen 'Lollandspigen' på torvet i Maribo.

Efter en lille tur rundt i byen, hvor der er masser af folk på gaderne, finder vi Café Victoria, hvor vi får stillet vores sult med en dejlig Pariserbøf.

Tilbage i Næstved, afrunder vi dagen med at gå ind på 'Underhuset' til Nino. Her er der en fantastisk stemning, hvor folk er samlet omkring storskærmen for at se Danmark spille semifinalen i WM klokken 21:00. Desværre tabte vi jo som bekendt og klokken ca. 23:30 er vi hjemme.

Vis stort billede.
Det veloplagte personale på 'Underhuset'.
Rigtig god stemning omkring storskærmen.

Den sidste uges ferie afslutter vi søndag, med et besøg på Café Mocca i Præstø, hvor vi drikker kaffe med tilbehør. Derefter kører vi til Karrebæksminde, hvor der er markedsdage med rigtig mange boder og stande -  og rigtig mange mennesker. Det ender da også med, at Helle får handlet lidt tøj i én af de mange stande.

Vis stort billede.
Så er der kaffe på Café Mocca i Præstø.
Mange mennesker i Karrebæksminde.

3 ugers dejlig ferie er slut, så nu kan vi begynde at lade op til den næste, som efter al sandsynlighed bliver i Hvide Sande til efteråret.

Jens Rostgaard Gjerløv.
September 2021.

Link til flere rejsebreve fra Italien.          Send en mail til Jens Rostgaard Gjerløv.