REJSEBREV - 2022.
Af Jens Rostgaard Gjerløv.

Nogle få dage i Berlin og Italien.

Siden er optimeret til 1280 x 1024   -   © Copyright   -   Alle rettigheder forbeholdes   -   Kontakt

Til ren billedside.
Se billederne på PC.

Til ren billedside - tablets.
Se billederne på tablet.

Hackescher Markt i Berlin - desværre i kedeligt vejr.

Nu går startskuddet til vores første sommerferie til  udlandet, siden corona pandemien begyndte at husere.
Som så mange andre, har vi savnet at kunne komme sydpå til sol og varme. Vi har nok tøvet en lille smule med at komme af sted, i modsætning til mange andre, der ganske ufortrødent er fløjet eller kørt til sydens sol og varme. Men nu er alle vaccinationer på plads, risikoen er faldet, så nu vover vi også pelsen.

Vi har besluttet os for en uges ferie i Italien og vil bruge en lille uge på at se lidt forskelligt på vejen derned og ligeledes en lille uge på at køre hjem. Så kommer det til at ligne noget med to uger. Når vi så kommer hjem fra Italien, skal vi have en lille uges ferie i Nordjylland, men det kan man læse om et andet sted.

Vi kører hjemme fra søndag morgen, i silende regn og kun 12° graders varme. Vi har besluttet at starte ferien med nogle dage i Berlin, som altid er et besøg værd. Undervejs møder vi en af Helles gamle skoleveninder på færgen, hvor hun arbejder i parfumeriet. Det bliver til en hyggelig snak, som får den lange sejltid til at gå lidt hurtigere. Til gengæld er motorvejen præget af en hel del vejarbejde, så vi ankommer først til Berlin omkring klokken 16:30. Til gengæld er vejret pragtfuldt, ca. 30o og ingen regn.

Efter at have båret vores bagage op på vores værelse, skal vi ud i det gode vejr og have skyllet rejsetøvet ned med en øl på "Noah's Cafe" på Wittenberg Platz.
Herefter kan vi nu i ro og mag finde et sted at spise til aften og vi ender på restaurant 'Mola', som også ligger på Wittenberg Platz. Her spiste vi også sidste år til jul og det er et rigtig godt spisested.

Vis stort billede.
Så bliver støvet skyllet ned på "Noah's Café".

Efter et dejligt måltid mad, skal vi selvfølgelig en tur ned ad Kurfürstendamm og have rørt os lidt og selvfølgelig skal vi også ind på "Alt Berliner Biersalon" og have et glas af et eller andet.
Det er en tradition, at vi skal sidde her og nyde en øl eller et glas vin og lige så stille se på alle de mennesker der passerer forbi.

Da vi er ved at være trætte, søger vi tilbage til hotellet. Undervejs kommer vi forbi et sted på Tauentzienstraβe, hvor der er lagt blomster flere steder på fortovet.
Det er her en bilist for godt to uger siden påkørte nogle fodgængere inde på fortovet og en kvinde blev dræbt og ca. 30 personer blev mere eller mindre kvæstet. Først troede man det var en terrorist, men det viste sig, at det var en sindsforvirret mand. Men trist under alle omstændigheder.

De mange blomster.

Til sidetop.

Det er mandag morgen og vi vågner til regnvejr. Det er ganske vist ikke nogen overraskelse, for meteorologerne har lovet det. Til gengæld er det ikke så slemt som frygtet.

Morgenmaden bliver indtaget i det lille Bäckerei der ligger over for vores hotel og så går turen ellers til nærmeste U-bahn, hvor vi køber tageskarte. Med det i lommen kan vi nu begynde vores tur rundt til det vi gerne vil se og besøge.

En tur i Primark hører også med til ritualerne, men kaster - næsten som sædvanlig - ikke noget af sig.
Desværre kører bus 100 ikke på grund af vejarbejde, så vi må tage til takke med bus 200 til Alexanderplatz og derfra videre med sporvogn til Hackescher Markt, hvor der også traditionen tro, skal indtages en Weihenstephaner øl eller to, på Berlins ældste ølhus - "Weihenstephaner".
Vi er åbenbart ramt bare lidt af uheld, for der er lukket, så vi må tage til takke med øl og vin på "Barista", som ligger lige over for "Weihenstephaner". Det er nu ikke det samme - og derfor bliver det kun til en enkelt øl og et enkelt glas vin.

Pause på "Barista".

Tilbage på Alexanderplatz bliver der handlet lidt tøj, hvorefter vi tager U-bahnen tilbage til Wittenberg Platz, hvor vi får os en kop kaffe og hviler benene.

Midt på eftermiddagen går vi ad Kurfürstendamm ud til "Hollywood Media Hotel", hvor vi vil have et lille gensyn med "Café Callas" og dermed også en undskyldning for at få slukket tørsten på grund af den lange vej derud.

Under vejs kommer vi forbi et vindue med en noget særpræget udstilling. Det er et portræt af en kvinde og en mand. Det specielle ved portrætterne er, at de er lavet af ganske små stykker stof, som er sat sammen i en collage, så de danner billederne. Fantastisk flot.

Vis stort billede.
Når man står lang fra, ligner de almindelige billeder.
Kommer man lidt nærmere,
ligner de et pixelleret billede.

Vis stort billede.
Kommer man rigtig tæt på,
kan man se de små stofstykker.
Så er vi på "Café Callas".

Sidst vi var i Berlin, spiste vi på noget der hedder "Alt-Berliner Wirtshaus", som ligger i Wilhelmstrasse 77. Det er et ganske hyggeligt sted, hvor man spiser rigtig godt til en fornuftig pris.
Da det er vores sidste dag i Berlin,  har vi besluttet os for at tage dér ud (det ligger ikke ret langt fra Rigsdagsbygningen) og spise til aften.

Vi kommer lidt ad en omvej derud, men får så til gengæld set et mindesmærke for Johann Georg Elser, som var en tysk snedker og modstandsmand mod nazismen. Han planlagde og gennemførte et omfattende attentatforsøg på Adolf Hitler og andre højtstående nazistiske ledere, den 8. november 1939 i Bürgerbräukeller i München. Mindesmærket står også i Wilhelmstrasse. Som alle véd, overlevede Hitler.

Vis stort billede.
Mindesmærket i silhuet for Johann Georg Elser.

Vi finder vores "Alt-Berliner Wirtshaus" og får et herligt måltid mad, hvorefter vi vender tilbage til vores hotel, hvor vi slutter af med en god kop kaffe.

"Alt-Berliner Wirtshaus"

Vis stort billede.

Når vi sådan ser ud af vinduet på de mørke skyer som trænger sig på, kan vi ikke lade være med at tænke på morgendagens vejr. Bliver det godt, med sol og varme, eller bliver det koldt med regn og blæst?

Det trækker op til uvejr.

I morgen, tirsdag, går turen så videre sydpå, med første stop i Ingolstadt, hvor vi skal overnatte. Onsdag kører vi videre til Innsbruck, hvor vi tilbringer en god del af dagen, inden vi om torsdagen igen kører videre sydpå til Italien, nærmere betegnet "Hotel La Palma" i Garda.

Til sidetop.

Skyerne hænger lavt over Innsbruck og floden Inn.

Efter at have forladt Ingolstadt, kommer vi efter ca. 250 kilometers kørsel, til Innsbruck ret tidligt på dagen og er så heldige, at vi også kan få vores værelse tidligt.
Hotellet ligger midt inde i byen, så efter at have kørt bilen i garage, er det ingen sag at begive sig ud på opdagelse.
Det er mere end mange år siden vi sidst har været i Innsbruck, så vi glæder os til et gensyn og vi bliver ikke snydt. Innsbruck er en utrolig dejlig by, som ligger smukt mellem bjergene og floden Inn.

Vi får set rigtigt meget af den gamle by og der bliver selvfølgelig også tid til pauser, så vi kan få slukket tørsten. Væskebalancen må jo ikke forsømmes, når det er så varmt som det er her - tæt ved 30 grader.

Bemærk i øvrigt det gyldne tag på karnappen af huset. Det består af ca. 2600 forgyldte kobberplader og er byens vartegn.

Vis stort billede.
Innsbruck - den gamle bydel.

Innsbruck - huset med det gyldne tag.

Væskebalancen vedligeholdes.

Til sidetop.

Vi havde en rigtig dejlig dag i Innsbruck i går. I dag, torsdag, kører vi så længere mod syd, nærmere betegnet til Garda i Italien. hvor vi skal tilbringe den næste uge på "Hotel La Palma", hvor vi bare skal slappe af.

Vi ankommer til hotellet midt på eftermiddagen i 32 graders varme. Det ser hyggeligt ud udefra og vi får hurtigt vores værelse, så vi kan få båret vores ting op og kørt bilen i skygge i den underjordiske garage.
Hotellet virker lidt slidt, men meget rent og hyggeligt og så har vi altan, som vender ud mod bjergene og arealet med swimmingpoolen.
Det bedste ved det hele er næsten, at der kun er ca. 300 meter ned til centrum af byen og Gardasøen, så det er ingen sag at gøre en smuttur derned

Aftenstemning ved Gardasøen.

Efter aftensmaden - som er med i prisen - går vi en aftentur ned til Gardasøen, hvor vi finder en ledig bænk og sætter os for at nyde den lune aften.
Da vi senere vender tilbage til hotellet, sætter vi os ud på altanen med et glas rødvin og nyder udsigten til bjergene, hvor vi hist og her kan se lys fra de højtliggende huse.

Til sidetop.

Det er blevet fredag og vi vågner til en ualmindelig varm dag. Der er stort marked i Garda i dag og efter morgenmaden aflægger vi markedet et besøg.
Vi har set masser af markeder i Italien og ikke mindst i Frankrig og de ligner hinanden som to dråber vand.
Alligevel kan vi ikke styre nysgerrigheden og skal selvfølgelig se, om der er noget interessant. Men næsten som sædvanligt, finder vi ikke noget der har interesse.

Resten af formiddagen bliver brugt til solbadning ved swimmingpoolen og da frokosten nærmer sig, indtager vi den på hotellet.

Først på eftermiddagen er Helle i swimmingpoolen for at blive kølet af og senere er det tid til kaffe.

Vis stort billede.
Swimmingpoolen set fra vores værelse.
Udsigten fra vores værelse.

Efter kaffen tager vi af sted for at finde et supermarked, men vi kommer ikke ret langt, før Helle får et ildebefindende. Først prøver vi med en kold cola, men det bliver hurtig klart, at jeg må hente bilen og køre Helle tilbage til hotellet, hvor resten af dagen bliver tilbragt på værelset. Det skal senere vise sig da vi kommer hjem, at det var langt mere alvorligt end som så.

Sidst på eftermiddagen trækker det op til tordenvejr, men det driver (desværre) hurtigt over. Vi ville ellers have haft en fantastisk udsigt til det.

Vis stort billede.
Den hyggelige udendørs bar.

Om aftenen underholder to unge mennesker nede i udendørs baren med noget utrolig dejlig musik, som passer perfekt til den meget lune aften.

Til sidetop.

Her lørdag morgen sover vi længe. Det er formodentlig en reaktion oven på gårdsdagens kedelige oplevelse, så vi kommer først ned til morgenmad omkring klokken 08:30. I går talte vi om, at vi vil tage bussen ned til Lazise, men eftersom Helle stadig ikke har det godt, beslutter vi os for at tage bilen.

Byen er som sædvanlig dejlig og hyggelig og med sine mange forretninger er der nok at se på. Vi køber dog ikke noget, med undtagelse af en kop kaffe nede på havnepromenaden, hvor vi sidder og iagttager de mange mennesker der passerer forbi og som kommer ind med nogle af de mange både der sejler rundt på Gardasøen.

Vis stort billede.
Den hyggelige havnepromenade i Lazise.
Frokost på hotellet.

På vejen tilbage til hotellet, handler vi lidt fornødenheder og tilbage på hotellet går vi ned i udendørs baren og spiser frokost.
Her bliver vi konfronteret med noget vi ganske have glemt; nemlig italienernes ejendommelige skik: 'Coperto'.
I al sin enkelthed går det ud på, at du skal betale et mindre beløb, for at de dækker bord for dig og du må få lov til at "låne" bestik, får salt og peber m.m.

"Italiensk specialitet".

Over middag vil vi ned ved poolen og slappe af, men det viser sig, at være umuligt at få en solseng. Rigtig mange har den meget asociale indstilling, at de går ned tidligt om morgenen og lægger deres håndklæder i solvognene, så de er optaget.

Der kan så gå flere timer inden de kommer og indtager deres reserverede stole og selv om de går en tur ned i byen, fjerner de ikke deres håndklæder.

Det er en stor uskik som desværre ikke er enestående for hotellet her, men også mange andre steder rundt omkring. Det er ganske uforståeligt, at destinationerne ikke gør noget ved det.

Nå, måske kan vi være mere heldige i morgen.

Om aftenen går vi ned på terrassen ved receptionen og får os en Aperol og senere nyder vi nogle glas vin på altanen, i den dejlige lune aften.

Igen i aften er der live musik, men det er ikke nær så godt som i går.

Vis stort billede.
En stille stund ved Gardasøen.

Et sjovt træ i Garda.

Til sidetop.

Her til morgen er vi nødt til at være lige så asociale som alle de andre, så Helle er tidligt nede for at lægge håndklæder ud på to solvogne, så vi har mulighed for at ligge lidt ved poolen i dag.
Det er næsten ulideligt varmt i dag og det meste af dagen tilbringes enten ved poolen eller på altanen, hvor der er dejlig skygge.

Helle har det stadigvæk ikke godt og jeg føler det ind imellem, som om "der er noget efter mig". Vi skulle ellers først være kørt hjem på torsdag, men situationen taget i betragtning, bliver vi enige om at køre hjem i morgen, mandag.

I løbet af dagen bliver der pakket så vi er klar til at køre nordpå i morgen og aftenen - og opholdet - bliver afsluttet med drinks på terrassen og senere med nogle glas vin på altanen. Så må vi se hvad morgendagen bringer.

Så er det tid for drinks i baren -
Vis stort billede.
- og "godnat-vin" på altanen.

Til sidetop.

Vi kører fra Garda klokken 09:00 - og ingen af os har det specielt godt. På vejen hjem skal vi overnatte i Bamberg, som vi når omkring klokken 17:00.
Efter at have fået vores værelse, begiver vi os ud i byen for at finde et sted hvor vi kan spise.
Undervejs oplever vi den skønne, 'Altstadt' som består af det ene flotte gamle hus efter det andet og meget overraskende, er der ikke mindst utrolig mange cyklister.
Det lader til at være en dejlig by, som helt sikkert vil kræve et nyt besøg, når helbredet tillader det.

Efter nogen søgning - og en forespørgsel - finder vi et sted hvor vi kan få en jägerschnitzel. Den er stor og smager lige så godt som den er stor. Derefter er det tilbage til hotellet og på hovedet i seng, så vi kan være bare nogenlunde friske, til at køre det sidste stykke vej hjem i morgen.

"Altstadt" i Bamberg.

"Altstadt" i Bamberg - vores spisested.

Til sidetop.

Efter en stille og rolig nat, starter vi tirsdag morgen på den sidste del af turen hjem, som foregår uden de store problemer rent trafikmæssigt.

Helle har det stadig ikke godt og jeg ryster på hånden, så jeg dårligt kan holde på en kop kaffe, når vi har kaffepause.

Vi er heldige at komme med en færge klokken 17:15 og klokken 19:30 er vi hjemme i Næstved, har tanket bilen og fået båret ind.

I morgen skal vi så have fundet ud af hvad vi fejler, men det er en helt anden historie.

Vis stort billede.
Bilen tankes op efter hjemkomsten.

Jens Rostgaard Gjerløv.
September 2022.

Link til flere rejsebreve fra Italien.          Send en mail til Jens Rostgaard Gjerløv.