REJSEBREV  FRA  KOLLUND.
April
- 2022.
Af Jens Rostgaard Gjerløv.

Siden er optimeret til 1280 x 1024   -   © Copyright   -   Alle rettigheder forbeholdes   -   Kontakt

Til ren billedside.
Se billederne på PC.

Til ren billedside - tablets.
Se billederne på tablet.

Dagens kørevejledning til Kollund og Flensborg.

Efter en rigtig dum nat, vågner vi allerede ved 4-tiden. Om det er fordi vi skal på lidt ferie eller den bare har været dum i al almindelighed, skal jeg ikke kunne sige. Den har bare været dum.
Vi kommer således tidligt op og har masser af tid til at gøre os klar til afgang. Vi regner med at køre hjemmefra klokken ca. 08:00 - og det kommer til at passe.

Vi starter med at køre i Lidl at købe to basser, som vi skal have til kaffen, når vi skal sejle. Turen går nemlig endnu engang til Kollund i Sønderjylland og igen vil vi tage færgen Bøjden-Fynshav.
Vi er faktisk blevet glade for denne rute til Sønderjylland. Det er ikke så meget dyrere end at køre over Fyn og ikke mindst slipper vi for motorvejen over Fyn, som vi synes er kedelig og irriterende.
Derfor drejer vi fra motorvejen lidt vest for Nyborg og kører stille og roligt sydpå mod Faaborg. Vi passerer således Ørbæk, Gislev, Kværndrup og Faaborg, for at ende i Bøjden Færgehavn.
Det er en rigtig smuk tur og der er rig lejlighed til at se de til tider smukke landskaber.

Eneste minus i dag er, at vejret ikke rigtig er med os. Efter en periode med utrolig dejligt og varmt vejr, lover vejrguder regn og blæst i de kommende dage hvor vi skal være af sted - og det ser ud til, at de (læs: guderne) vil holde hvad de lover.!
Af samme grund har vi ladet cyklerne blive hjemme. Det var ellers meningen, at vi ville have haft dem med, men sådan skal det altså ikke være.

Vi kommer til Bøjden Færgehavn i god tid før afgang og da vi holder på parkeringspladsen, bliver bilen rusket godt igennem af blæsten. Vi er således noget spændte på hvordan overfarten skal forløbe, for det er jo ikke den største færge, der sejler hernede.
Da vi er kommet ombord, spørger vi personalet hvordan turen vil blive, hvortil de svarer, at så snart vi er kommet et stykke fra Bøjden, ja, så vil det ikke blive så slemt. Det er da altid lidt af en trøst.
Lige da vi sejler ud af havnen, oplever vi så ganske rigtigt, at se nogle kæmpe vandsprøjt der kommer ind over færgen når den dykker ned mod en bølge og vi - og færgen - bliver godt gennemrystede hver gang.
Men som personalet forudsagde, efter et lille stykke tid foregår sejladsen mere roligt og vi får hentet noget kaffe og sat vores basser til livs.

Fra Fynshav og til Sønderborg er der ikke ret langt (16-17 kilometer) og tiden passer så fint, at når vi kommer til Sønderborg, er det tid til at spise frokost.

Vis stort billede.
Sønderborgs havnepromenade i regn og blæst.

Jeg har ved en tidligere lejlighed spist frokost på Bistro 'Grand-Mère'. Det er en hyggelig lille bistro, som ligger nede ved havnen, kun nogle få hundrede meter fra Sønderborg Slot.
Her er det meningen, at vi skal spise frokost. Vi parkerer bilen ved Sønderborg Slot og må så gå de få hundrede meter derhen. Den eneste ulempe er, at regnen vælter ned, det blæser voldsomt og nu opdager vi vores første forglemmelse, nemlig paraplyer.
Never mind.
Vejret er helt igennem gråt, vådt og trist. Ganske enkelt ikke til at jage en hund ud i. Men vi er sultne og trænger til lidt frokost, så vi begiver os ud på en strabadserende tur i regn og blæst.
Allerede efter få meter er vi våde og da vi står endnu mere våde ude foran døren til bistroen, erfarer vi, at vi ikke har gjort vores hjemmearbejde godt nok - det var endnu en forglemmelse! Vi bliver nemlig mødt af et pænt lille skilt i døren, som forkynder, at bistroen er lukket om mandagen.!

Hvorfor tjekkede vi ikke lige dét, inden vi kørte hjemmefra?

Tilbage i bilen, godt gennemvåde, bliver vi enige om at køre til Flensborg, parkere bilen i Holm og gå i Gallerie Flensborg. Her er vi sikre på, at vi kan få noget at spise - vel at mærke uden at blive våde - og bagefter kan vi besøge nogle af forretningerne i gågaden, hvor vi måske kan få opfyldt nogle af vores ønsker.

Vis stort billede.
Flot påskeudstilling i Gallerie Flensborg.

Vi får både spist og opfyldt vores ønsker i Flensborg og derefter kører vi til grænsebutikkerne og handler lidt ind, bl.a. til aftensmad og så er det efterhånden blevet ved den tid, hvor vi kan komme ind i sommerhuset i Kollund.

Klokken 16:00 er vi ved sommerhuset og kan heldigvis bære vores ting ind i tørvejr. Derefter får vi et glas velfortjent vin og en lille lur. Vi har trods alt været tidligt oppe, gået meget og været godt våde, så vi mener det er velfortjent.

Udsigten fra sommerhuset ud over Flensborg fjord.

Aftensmaden består af røde bøffer, flødekartofler m.m. - og dertil rødvin ad libitum - et rigtigt herremåltid.

Jeg er sikker på, at vi sover godt i nat......

Nu skæres der bøffer ud til aftensmaden - mums.

Til sidetop.

Det er blevet tirsdag morgen og efter en rigtig god nattesøvn og et dejligt morgenmåltid, kører vi til Flensborg. Vi har lovet os selv at aflægge diverse forretninger et besøg, for at se om de har noget vi ikke kan undvære.

Det viser sig, at der er flere ting vi ikke kan undvære og efter en rundtur gennem byens forskellige forretninger, slutter vi indkøbsturen af med et besøg hos Fleggaard, hvor vi får "tanket op" til de næste par måneder.
Vi skal jo både til Tyskland og Italien om nogle måneder, så der er ikke nogen grund til at køre hjem med overlæs.
Det er efterhånden blevet frokosttid, så vi vender næsen hjemad til sommerhuset, hvor vi får os en god frokost.

Efter at have spist frokost, kan vi konstatere, at vejret faktisk er ret godt, så vi beslutter at køre en tur til Sønderborg, hvor vi forhåbentlig kan se lidt mere til byen, nu hvor det ikke regner.
Vi får gået en tur langs den hyggelige havnepromenade - i solskin. Vi får set skoleskibet 'Georg Stage' og talt med én af de kvindelige gaster som er nordmand og vi får set 'Den gule Bro'.
I anledning af at Tour de France kommer til Sønderborg, er broen blevet beklædt med gult stof og ikke malet som flere medier har skrevet. Vi får også set byen som er ganske hyggelig - især fordi det ikke regner - så nu har vi ikke en hel masse til gode og vi er tilbage i sommerhuset sidst på eftermiddagen.

Resten af dagen er der dømt hygge med god mad og bøger, samt lidt fjernsyn.

Skoleskibet 'Georg Stage'.
Den hyggelige havnepromenade.

Kunst på havnepromenaden.
'Den gule Bro'.

Til sidetop.

Her onsdag formiddag kører vi endnu engang ind til Sønderborg. På vores tur gennem byen i går, så vi nogle ting, som vi ved nærmere eftertanke ikke kan undvære. Sådan er det, når man ikke kan beslutte sig. I dag er vi så heldigvis beslutningsdygtige og får købt de ting vi gerne vil have.

Vi når også lige Sønderborg Slot nu vi er her igen, dog kun en lille rundtur inde i slotsgården.

Derefter har vi tænkt os at aflægge det store indkøbscenter Citti-Park et besøg. Det ligger i Flensborg og vi har aldrig været der. Det er da også ganske stort - og ganske dyrt - så vi kommer heldigvis helskindet ud igen, uden at have brugt penge.

På vejen tilbage til sommerhuset, handler vi lidt ind til en god frokost og eftersom det er begyndt at regne, tilbringer vi resten af dagen hjemme og slapper af med nogle gode bøger.

Sønderborg by.

Sønderborg Slot.

Havnepromenaden i Sønderborg, med Sønderborg Slot i baggrunden.

Til sidetop.

Det meste af natten til vores sidste dag (torsdag) her i Sønderjylland, har det regnet og blæst voldsomt og igen her til morgen regner det. Vi beslutter at blive hjemme i huset indtil videre.
Efter frokost ser det lidt mere fornuftigt ud og vi beslutter os for at køre en tur til Tønder.

Efter et gensyn med den hyggelige by, kører vi tilbage til huset ad den gamle landevej på den tyske side af grænsen. Vi er tilbage til eftermiddagskaffe, hvorefter vi så småt begynder at pakke og gøre os klar til at køre hjem i morgen.

Om aftenen tager vi til Flensborg, hvor vi skal spise til aften og have vores traditionelle wienerschnitzel på Alte Senfmühle. Det er et ¨must'.

Til sidetop.

Så er vi klar til at køre hjem.

Sidste dag og vi er tidligt oppe.

Vejret er ret skuffende og veksler mellem sol, regn, slud og blæst. Efter at have pakket bilen, sætter vi kursen mod Sjælland.
Vi starter hjemturen med lidt sol, men undervejs truer mørke skyer med mere regn og blæst, så det bliver faktisk ganske dejligt at komme hjem, hvor vi har flere muligheder for beskæftigelse.

"Vores" sommerhus.

Truende skyer på vejen hjem.

Efter en begivenhedsløs tur, er vi hjemme omkring klokken 11:45 - og det var så den forårsferie i Kollund.

Jens Rostgaard Gjerløv.
August 2022.

Link til flere rejsebreve fra Italien.          Send en mail til Jens Rostgaard Gjerløv.