|
 |
Rejsebrev fra Tyskland.
Berlin - juni 2024.
Af Jens Rostgaard Gjerløv.
|
|
|

Se billederne på PC. |

© Copyright.
Alle rettigheder forbeholdes. |

Se billederne på tablet / telefon. |
|
|
 |
Efter en uge i Nørre Vorupør
og en enkelt dag i Flensborg, kører vi i dag videre til Berlin. Det
viser sig at være en tur med udfordringer, fordi A7 er spærret og vi
ender med at køre via Egernförde og Kiel, så det forsinker os
temmelig meget.
Undervejs spiser vi frokost øst for Hamborg og først omkring klokken
15:00 er vi fremme i Berlin. I modsætning til Nørre Vorupør skinner
solen, det er lunt og det blæser ikke. Dejligt.
Efter at have fået vores værelse, bestiller vi morgenmad på hotellet til i
morgen, fordi vores sædvanlige morgenmads café er lukket om
søndagen. Derefter går turen til 'Alt-Berliner-Biersalon' på
Kurfürstendamm, hvor vi nyder en god og tiltrængt øl, mens vi
betragter de mange forskellige mennesker der går forbi på fortovet.
Det siges jo, at sidder man tilstrækkeligt længe, kommer det nogen
forbi som man kender - vi sad der ikke længe nok.
Senere får vi et let måltid mad på Breitscheidplatz og vi slutter
dagen af med en godnat øl - Kreuzberger Nacht - på café 'Noah'
som ligger på Wittenbergplatz, tæt ved vores hotel. |

'Alt-Berliner-Biersalon'. |

Tid til en øl på 'Alt-Berliner-Biersalon'. |
 |
Som nævnt
ovenfor, er vores
sædvanlige morgenmads café lukket i dag fordi det er søndag, så vi
er nødt til at spise morgenmad på hotellet. Morgenmaden er fin fin, men
er alt for dyr i forhold til hvor meget vi spiser, men det må vi jo
leve med i dag.
Vi starter dagen med at købe dagskort til busserne og U-bahnen,
hvorefter vi tager bus 200 til Alexanderplatz. Derfra videre til
Marienstraβe, hvor vi vil ind at se Stasi museet. Det har været
på dagsordenen ved tidligere besøg i Berlin, men bare aldrig blevet
til noget, så nu skal det være.
Det er forstemmende at gå gennem de forskellige lokaler og læse og
se hvad der foregik og det kan være svært at forstå hvor skræmmende
det har været, at leve under sådanne forhold.
Der har været en fantastisk film - "Das Leben der Anderen", på dansk
"De andres liv" - som omhandler Stasis berygtede metoder. |

Stasis gamle hovedkontor. |

Sporvognen til Hackescher Markt. |
|
Det var hård kost at se Stasi museet. så nu tager vi ud til Alexanderplatz og derfra videre med sporvognen til Hackescher Markt. Oven på
museumsbesøget trænger vi til at få skyllet oplevelsen ned med en
Weihenstephaner øl på vores foretrukne vandingssted 'Weihenstephan'.
Her sætter vi os med et par kolde øl og nyder det gode vejr og den
dejlige musik, som leveres af en gademusikant. Samtidig morer vi os over
kokken fra restauranten på den anden side, som farer frem og tilbage for
at kapre kunder, noget han tilsyneladende ikke er specielt god til, at
dømme efter dem der går videre. |

Den travle kok. |

Hovedindgangen til Berlin Zoo. |
|
På vores vej tilbage til hotellet, kommer vi forbi
Zoologisk Have og overvejer om vi skal gå en tur derind. Da vi hører prisen for at
komme ind, overvejer vi det ikke længere og fortsætter videre til Wittenbergplatz. Her blev entreen for Zoologisk Have omsat til to kolde
øl på café 'Noah', hvorefter vi vender tilbage til hotellet for
at hvile os. |

'San Marino'. |

'San Marino': |
|
I aften skal vi ud på Savignyplatz, hvor vi skal spise på
'San Marino'. Vi spadserer der ud, en tur på en lille halv time,
så vi får lidt appetit til maden. Vi får en lækker 3-retters menu og da
vi godt mætte går hjemad, skal vi lige inden om 'Alt-Berliner-Biersalon'
og slutte dagen af med en øl og et glas vin. Da vi er tilbage på
hotellet, ser vi fodboldkampen mellem Tyskland og Schweiz. |
 |
|
I dag spiser vi morgenmad på vores morgenmads café, som
ligger lige over for hotellet. Her får vi morgenmad til en brøkdel af
prisen på hotellet, så det kan ikke være nemmere - og billigere. Eneste
ulempe er, at vi kan risikere at skulle dele vores morgenmad med
gråspurvene, hvis vi ikke er meget påpasselige. De er nogle opfindsomme
tyveknægte.
Først omkring klokken 10:00 kommer vi af sted og starter med at tage til
en 'Primark' forretning, der ligger i den sydlige del af byen. Der
ligger også en 'Primark' ved Alexanderplatz og Breitscheidplatz, men forretningen sydpå er lidt
mere luftig og der er ikke nær så mange kunder. Desværre viser det sig
da vi kommer frem, at forretningen er lukket, formodentlig fordi de har
åbnet den på Breitscheidplatz i stedet. I øvrigt finder vi ikke noget
interessant i de andre 'Primark' forretninger, så det var desværre spild
af tid.
Til gengæld får vi handlet både sko og tøj i nogle andre forretninger
inde omkring Breitscheidplatz.
Nu er det blevet frokosttid og igen i dag tager vi bussen ud til
Alexanderplatz og videre med sporvognen til Hackescher Markt,
hvor vi vil spise frokost på 'Barista'. Efter en dejlig frokost
tager vi tilbage til Wittenbergplatz og får handlet lidt mere i de
omkringliggende forretninger. Også 'KaDeWe' og 'Europacentret'
bliver besøgt i jagten på nogle specialiteter, men desværre uden
resultat. |

Frokost på 'Barista'. |

Springvandet på Alexanderplatz. |
|
Det har været lidt af en "travl" og ikke mindst varm dag (omkring 30°
og fuld sol), så efter en svalende øl på 'Noah' går vi
tilbage til hotellet og slapper af, inden vi skal finde et sted, hvor vi
vil spise til aften. |
|
 |
|
Sidste dag i Berlin i denne omgang og igen i dag er det ualmindelig
varmt. Vi begynder med et genbesøg ude ved Schloss Charlottenburg, hvor vi
nyder en dejlig tur gennem den flotte park. Herfra går vi mod en U-bahn
og kommer blandt andet gennem Wilmersdorfer Straβe,
en rigtig hyggelig gågade, som er pyntet op til EM. Det er nu blevet
meget varmt, så vi laver et pitstop, hvor jeg får en dejlig kold øl, Helle et glas vin. Imens
sidder vi og betragter alle hollænderne, som går rundt i orange trøjer
på grund af Europamesterskaberne. Vi véd det er hollændere på grund af
den orange farve. Ganske morsomt. |

Schloss
Charlottenburg. |

Schloss
Charlottenburg, parken. |

Gågaden
Wilmersdorfer Straβe. |

Gågaden
Wilmersdorfer Straβe. |
|
Efter at have "tanket op", sætter vi kursen mod Nordische Botschaften, hvor vi vil se en
glasudstilling fra svenske Orrefors. Vi skal igennem en
sikkerhedskontrol og må aflevere en meget lille saks, som vi først får
igen når vi går ud. Udstillingen er ikke så imponerende som vi
har forestillet os, så efter en hurtig gennemgang, skynder vi os videre til Brandenburg Tor
og Pariserplatz. |

Glasudstilling i Nordische Botschaften. |

Holocaust monumentet. |
|
Via Potsdam spadserer vi derop og da vi nærmer os
Brandenburg Tor, kommer vi forbi Holocaust monumentet for Europas
myrdede jøder og fremme ved Brandenburg Tor ser vi, at Pariserplatz
er godt fyldt op med alverdens ting i forbindelse med
fodboldmesterskaberne, samt en masse fodbold entusiaster, hvis
ensfarvede trøjer afslører dem. |
|

Pariserplatz er godt fyldt op. |

Restaurant '1840'. |
|
Vel vidende at vi skal hjem i
morgen, vil vi aflægge et sidste besøg på Hackescher Markt, hvor vi
denne gang frekventerer 'Restaurant 1840' og får endnu en
velfortjent tår over tørsten og lytter til lidt god musik.
Efter at have hvilet os i skyggen, lyttet til den gode musik og
drukket vores øl, er det tid til at tage tilbage til hotellet, for
at slappe lidt af, inden vi tager over på Wittenbergplatz. Dér
skal vi have et dejligt måltid mad på restaurant 'Faustus'. |
 |
|

Nu venter vi bare på færgen i Puttgarden. |
|
Så er kursen mod Næstved lagt.
Vi kører ud af Berlin omkring klokken 07:50 og ca. klokken 12:40
holder vi i kø i paskontrollen i Rødby. Undervejs er vi blevet
inviteret til middag hos Grethe og Franko sammen med alle børnene,
så det er en dejlig afslutning på vores Berlintur. |
 |
|

Jens
Rostgaard Gjerløv.
September 2024. |
Download printervenlig pdf kopi her:
 |
|
 |