|
||||||||||||
|
||||||||||||
![]() |
||||||||||||
|
For en gangs skyld skal vi
ikke til Hvide Sande i efterårsferien. Det er på den ene side
ærgerligt, for vi nyder at komme til vestkysten med de store vidder,
de brede sandstrande og hvor der er "højt til loftet". - Og ikke
mindst må vi undvære 'Ejvinds', hvor vi altid skal have kaffe og
brunsviger. |
||||||||||||
![]() Oversigt over den centrale del af Harzen. |
||||||||||||
|
Valget falder på byen Braunlage.
På nettet er der lidt uenighed om hvor højt byen ligger, det svinger
mellem 550 og 800 meter. En
temmelig stor difference, men min Garmin GPS (altså ikke sådan én
til bilen eller i telefonen, men en professionel GPS enhed), viser 575 meter med en
nøjagtighed på 3 meter, ved vores hotel. Så må
du, kære læser, selv trække fra og lægge til, alt efter hvad du tror
mest på. Personligt tror jeg på min Garmin. |
||||||||||||
![]() Endelig er bilen parkeret. |
![]() Nu er der velfortjent øl på bordet. |
|||||||||||
![]() |
||||||||||||
|
Søndag formiddag fortsætter vi turen sydpå og fordi det er søndag, er vi dejligt fri for alle lastbilerne i Tyskland, som er en overordentlig stor plage. Senere, på hjemturen, kan vi så endnu engang konstatere, hvor meget den voldsomme lastbiltrafik fylder og generer på vejene. |
||||||||||||
![]() Heldigvis ingen problemer ved Elbtunnel Hamburg. |
||||||||||||
|
Foran os er der nu ca. 430
kilometer, som for os er en overkommelig "lille" tur og den foregår
uden de store vejarbejder og ingen køkørsel, så allerede klokken
14:00 er vi fremme ved vores første mål, nemlig hængebroen TITAN
RT, som ligger ved Elbingerode i Harzen. Den skal vi gå frem og tilbage på og således afprøve hvor modige vi er..... |
||||||||||||
![]() Den 458,5 meter lange hængebro i 100 meters højde - TITAN RT. |
||||||||||||
|
Vores tur frem og tilbage over broen viser os, at modet ikke fejler noget og det er en fantastisk oplevelse, som varmt kan anbefales andre - hvis man har modet til det.....Og skulle modet række længere, er der mulighed for at prøve MEGAZIPLINEN, som giver en "flyvetur" på 1000 meter ned i dybet, med en hastighed på omkring 80 kilometer i timen. Den har vi besluttet at gemme til næste gang vi er på de her kanter. |
||||||||||||
![]() TITAN RT. |
![]() To vovehalse på MEGAZIPLINEN. |
|||||||||||
![]() Dokumentation for vores tur på broen. |
![]() TITAN RT. |
|||||||||||
|
Efter vores "lufttur" på broen
sidder vi og slapper af med en kop kaffe, mens vi ser
vovehalsene tage en tur på MEGAZIPLINEN og hører dem råbe og hvine,
inden de forsvinder i dybet. Vi ønsker dem god fornøjelse, selv om
de ikke kan høre det. |
||||||||||||
![]() 'Landhotel Zur Erholung'. |
||||||||||||
![]() |
||||||||||||
|
Vi er tidligt oppe i dag, mandag, kun for at
konstatere, at vi ikke kan få morgenmad før klokken 08:00. Vejret er
nogenlunde, sol og skyer i en skøn blanding og omkring 6 graders
varme (eller kulde, om man vil). |
||||||||||||
![]() Gadeudsmykning i Quedlinburg. |
![]() 'Markt' i Quedlinburg. |
|||||||||||
|
Herfra kører vi til Quedlinburg, som er kendt for
sine mange velholdte huse med bindingsværk. Og der ER mange - og de
er velholdte. Men efter at have set en del af dem, begynder de at
ligne hinanden. Vi ender nede på byens torv, 'Markt', hvor det
smukke rådhus ligger. Det er også her på torvet vi finder anledning
til at sætte os for at få et glas hvidvin og en kop kaffe m/kage i det dejlige
solskinsvejr. |
||||||||||||
![]() 'Markt' i Quedlinburg. |
![]() Kaffepause på 'Markt' i Quedlinburg. |
|||||||||||
![]() Det smukke rådhus i Quedlinburg. |
![]() Den voldsomme trædød. |
|||||||||||
|
Nu har vi set nok huse med bindingsværk, så vi kører til Schierke
for at se om vi kan få et glimt af Brocken (Bloksbjerg) rimelig tæt
på. Men, det lykkes
desværre ikke. Tilbage i Braunlage går vi en tur ned i byen og ender på et hyggeligt sted der hedder 'Rialto'. Her får vi os en øl inden vi går tilbage til hotellet. Under vejs køber vi lige lidt fornødenheder i Aldi. |
||||||||||||
![]() |
||||||||||||
|
Det er vådt og diset i dag, tirsdag. |
||||||||||||
![]() Okerdæmningen. |
![]() Okerreservoiret. |
|||||||||||
![]() Fakta om dæmningen. |
![]() Det lille vandfald med "frøen". |
|||||||||||
|
Da vi står på parkeringspladsen ved dæmningen, kan Helle høre et
vandfald i nærheden og det lykkes hende at finde et lille vandfald,
hvor der sidder en "frø" på en sten og passer på det. Så
fik vi set det med. |
||||||||||||
|
Dagens sidste udflugt går til Hahnenklee, hvor der ligger en mere end hundrede år gammel stavkirke, 'Gustav Adolf Stabkirche', som vi godt vil se lidt nærmere på. Den er flot og meget anderledes og er en god oplevelse at slutte dagens udflugter af med. Nu skal vi så tilbage til hotellet og efter som det er blevet regnvejr, kan det ikke passe meget bedre, end at komme tilbage og hygge med et glas vin og en god bog. |
||||||||||||
![]() 'Gustav Adolf Stabkirche' i Hahnenklee. |
![]() 'Gustav Adolf Stabkirche' i Hahnenklee. |
|||||||||||
![]() |
||||||||||||
|
Øv, vi står op til regnvejr, men det skal ikke forhindre os i at tage ud til vores første mål i dag, nemlig Derenburg. Her ligger glasfabrikken 'Harzkristall', som er kendt for sine mange flotte glasting og ønsket er selvfølgelig at få et eller andet med hjem herfra. Og sandelig om ikke det lykkes at finde en sød lille juleting, blandt alt det der er at se i udstillingen. Vi ser også glaspustere arbejde med at lave små kugler til børnene, som selv må bestemme hvilken udsmykning de skal have. Rigtig flot og spændende. Desværre må vi ikke fotografere glaspusterne i arbejde, det kunne ellers have været morsomt at have nogle billeder af dét. |
||||||||||||
|
Vejret er efterhånden blevet lidt småsnusket, men alligevel kører vi
videre til Wernigerode. Her vil vi bl.a. se 'Kleinstes Haus', der
sammen med rådhuset og slottet hører til de mest berømte bygninger i
Wernigerode. |
||||||||||||
![]() 'Kleinstes Haus' i Wernigerode. |
![]() Udv. gårdsplads til 'Kleinstes Haus'. |
|||||||||||
|
Til trods for det halvsnuskede vejr, fortsætter vi ind på torvet og ser det flotte rådhus og går derefter en tur ned ad gågaden Breite Strasse. Her finder vi et godt sted at krybe i ly for det kedelige vejr og varmer os således på en kop kaffe. Det er faktisk er rigtigt hyggeligt sted og lidt anderledes, idet der er 3 etager (se billedet) hvor man kan sidde. Desværre kan vi ikke huske hvad caféen hedder, kun at den ligger i Breite Strasse. |
||||||||||||
![]() Hyggelig café i Breite Strasse. |
||||||||||||
|
Efter kaffen er vi indstillet på at gå op for at
se slottet. Vi har stærkt på fornemmelsen, at det ikke er bare lige
at gå derop. Og ganske rigtigt. Vi starter med at gå et lille stykke
langs den gamle bymur, som ender ved at vagttårn. Her møder vi så et skilt, der peger i den retning vi skal og viser, at der
er 500 meter derop. |
||||||||||||
![]() Bymuren med vagttårnet i baggrunden. |
![]() "Den barske sandhed". |
|||||||||||
|
Det er et langt og sejt træk og tager sin tid. Kort sagt en rimelig stor udfordring og det værste er, at jo højere vi kommer op, jo dårligere bliver sigtbarheden. Ydermere viser det sig, at slottet er under renovering, så der er stilladser omkring mange af bygningerne og udsigten der oppe fra er ikke-eksisterende på grund af tågen. En temmelig kraftig indsats med stort set ingen gevinst. Men, vi har været der. |
||||||||||||
![]() 500 meter med en stigning på 20 %. |
![]() Så er vi helt oppe. |
|||||||||||
|
På tilbagevejen til hotellet er sigtbarheden
stadig minimal, nogle gange helt nede på 50 meter, så det tager sin tid at
komme frem. Tilbage i Braunlage er vi lige en tur i Edeka for at
købe en flaske Schierker Feur, inden vi parkerer bilen ved hotellet.
Schierker Feuerstein er en kendt dram på de kanter og den skal måske
nydes på sengekanten, hvem véd. |
||||||||||||
|
Her på vores sidste dag i Braunlage - som iøvrigt er Tysklands
Genforeningsdag - vil vi besøge noget der hedder
'Baumwipfelpfad Harz'. Det er en gangbro på ca. i kilometers længde
som befinder sig oppe i 25 meters højde mellem trækronerne. Det volder os faktisk en del problemer at finde indgangen til stedet. Det lykkes endelig, men igen på grund af rigtig dårlig sigtbarhed, dropper vi turen op. I håbet om at vi i stedet for kan få et glimt af 'Harzer Schmalspurbahn', kører vi til Schierke, som er én af de mange byer, hvor toget standser i. Dét har vi til gengæld held med. Desværre bliver jeg nødt til at blive ved bilen på grund af manglende parkeringsplads, men Helle får set damptoget som holder ved stationen og taget nogle gode billeder. Vi har tidligere set og prøvet den smalsporede jernbane 'Rasende Roland' på Rügen - http://www.gjerlov.org/rejsebrev_2023_rugen - så vi har sådan set ikke noget til gode. Men ærgerligt er det alligevel. Til gengæld har vi fravalgt at køre med den, 55€ for en tur pr. person er ganske enkelt lovbeskyttet tyveri. |
||||||||||||
![]() 'Harzer Schmalspurbahn' |
||||||||||||
|
Vi har egentlig tænkt os at købe noget til
frokost, som vi kunne tage med hjem på hotelværelset, men eftersom
alle forretninger er lukket på grund af Genforeningsdagen, er det
ikke en mulighed. I stedet satser vi på, at vores yndlings
vandingssted er åbent, så vi kan spise frokost dér. Der er
åbent, men desværre er alt optaget, så vi må luske slukøret videre. |
||||||||||||
![]() Pizzarestauranten Venezia. |
![]() Pizzarestauranten Venezia. |
|||||||||||
|
Middagen om aftenen på hotellet er lidt af en
plage og det kan vi faktisk ikke være bekendt at sige. Årsagen er,
at pludselig er spisesalen fyldt til bristepunktet, fordi der er
kommet mange gæster i løbet af dagen. De øvrige dage har vi næsten
haft spisesalen for os selv, sammen med nogle få danskere. Det er begyndt at regne, så resten af dagen tilbringes på værelset med læsning og pakning. I morgen skal vi hjem. |
||||||||||||
![]() |
||||||||||||
|
Det er fredag og det er dagen hvor vi skal hjem.
Vi er "tidligt" nede til morgenmad - klokken 08:00 - får afregnet
vore drikkevarer for den forløbne uge og er "on the road" klokken
08:30. |
||||||||||||
![]() Så er vi hjemme. |
||||||||||||
![]() |
||||||||||||