REJSENOTATER  FRA  PROVENCE - 1989.
Af Jens Rostgaard Gjerløv.

Siden er optimeret til 1280 x 1024   -   © Copyright   -   Alle rettigheder forbeholdes   -   Kontakt

Til ren billedside.
Se billederne på PC.

Se billederne på tablet / telefon.

Rejsenotaterne er - i modsætning til rejsebrevene - skrevet i mere eller mindre "telegramstil" og skal kun læses og opfattes som notater. De er skrevet i 1989 - redigeret og lagt på nettet i 2011.

De er skrevet før det blev moderne at have computer og andre hjælpemidler med på ferie og er derfor - meget naturligt - ikke så omfangsrige og ikke lige så "spændende" som rejsebrevene.

Alligevel håber jeg, at de kan give et lille indblik i vores oplevelser og dermed være til inspiration, hvis man skulle få lyst til at besøge Frankrig. Om ikke andet er der mulighed for at se lidt billeder derfra - de fleste dog ikke i digital kvalitet.

Jens Rostgaard Gjerløv.
Maj 2011.

Fredag den 21/7.

Vi står op til et pragtfuldt vejr, hvilket gør starten på vores ferie perfekt. Vi skal med en færge klokken 13.00, så formiddagen går med stor travlhed. Alt lykkes dog og vi kommer med “Lodbrog”, klokken 12.40. Klokken 14.00 har vi tanket benzin i Puttgarden og er klar til at køre sydpå. Klokken ca. 22.45 er vi nået til Frankfurt og her overnatter vi.

Lørdag den 22/7.

Klokken 08.30 er vi klar til at køre og temperaturen er allerede oppe på 22º. Frokosten bliver indtaget ved Offenburg omkring klokken 12.00 og her finder vi ud af, at campingvognen slet ikke får fast strøm fra bilen, så køleskabet er ret så smålunt!
Fejlen bliver dog hurtigt rettet og så af sted igen. Omkring klokken 14.00 kører vi ind i Frankrig. Det er nu blevet meget varmt, 30-34º og vi fortsætter til syd for Valence, hvor vi holder ind for natten.

Søndag den 23/7.

Klokken 07.00 fortsætter vi og når Aix en Provende klokken 10.00 og Le Muy klokken 11.30. En lille time senere er vi fremme ved campingpladsen og får at vide, at alt er optaget. Stor skuffelse. Vi bliver henvist til en plads nær Ramatuelles der hedder Les Tournelles. Ganske dejlig plads, men ikke det vi havde håbet på!

Mandag den 24/7.

Vejret er meget varmt, med skiftende sol og regnbyger. Desværre må vi ikke grille på grund af brandfaren - ærgerligt.

Tirsdag den 25/7.

Har flot vejr og er ved stranden ved campingpladsen Toison D' Or. Vi forhører os om plads dér og bliver tilbudt én på torsdag. Vi takker pænt nej, da de ligger som sild i en tønde. Så hellere blive hvor vi er.

Onsdag den 26/7.

Igen flot vejr - 35º i skyggen og vi er ved stranden en god del af dagen. Sidst på dagen tager vi til Ramatuelles for at tage nogle billeder, men kameraet fungerer ikke...! Senere på dagen konstaterer vi, at køleskabet heller ikke virker mere...!  Det er bestemt ikke "vores dag".

Torsdag den 27/7.

Stadig flot vejr. Er tidligt ude at handle og resten af dagen tilbringes ved stranden.

Fredag den 28/7.

Igen er vi ved stranden. På tilbagevejen møder vi nogle danskere med motorstop. Koblingen er gået i stykker for dem, så vi kører deres campingvogn samt konen og sønnen ned til Prairies de la Mer, mens han bliver ved bilen og venter på assistance. Utrolig pragtfuld aften, så vi kommer sent i seng.

Lørdag den 29/7.

På grund af meget sol de foregående dage, bliver vi hjemme fra stranden i dag. Om eftermiddagen er vi i Lunapark - flot udsigt fra pariserhjulet - og om aftenen får vi besøg af et ungt par fra Aalborg. Det er hyggeligt og de bliver til klokken 03.00.

Søndag den 30/7.

Formiddagen tilbringes ved stranden. Om eftermiddagen blæser det op (Mistralen) og vi sikrer solsejlet og beslutter at blive ved vogntoget, såfremt blæsten skulle tage endnu mere til. Det er også i dag, at vi får en lille "beundrer", som føler sig tryg under vores campingvogn.
Aftensmaden bliver købt hos den lokale pizzamand, som kommer med sin rullende pizza sten ovn.

Mandag den 31/7.

Vågner til endnu en varm dag - og stadig med Mistralen over os - endnu kraftigere, så vi beslutter at bryde op næste dag og sætte kursen mod Danmark. Om aftenen tager vi afsked med St. Tropez og de øvrige lokaliteter.

Tirsdag den 1/8.

Vi starter turen nordpå i forrygende stormvejr. Vi har besluttet at den sidste uge skal bruges i Tyskland, hvor vi forhåbentlig slipper for Mistralen, så nu er det bare om at komme nordpå.

Til sidetop.

Mail til Jens Rostgaard Gjerløv.
Jens Rostgaard Gjerløv.
Maj 2011.

Link til flere rejsebreve og rejsenotater.          Mail til Jens Rostgaard Gjerløv.

Skulle du få lyst til at printe rejsenotaterne ud,
kan du downloade en printervenlig kopi her:
     Download printervenlig kopi her.