REJSENOTATER  FRA  NORDFRANKRIG - 1994.
Af Jens Rostgaard Gjerløv.

Siden er optimeret til 1280 x 1024   -   © Copyright   -   Alle rettigheder forbeholdes   -   Kontakt

Til ren billedside.
Se billederne på PC.

Se billederne på tablet / telefon.

Rejsenotaterne er - i modsætning til rejsebrevene - skrevet i mere eller mindre "telegramstil" og skal kun læses og opfattes som notater. De er skrevet i 1994 - redigeret og lagt på nettet i 2011.

De er skrevet før det blev moderne at have computer og andre hjælpemidler med på ferie og er derfor - meget naturligt - ikke så omfangsrige og ikke lige så "spændende" som rejsebrevene.

Alligevel håber jeg, at de kan give et lille indblik i vores oplevelser og dermed være til inspiration, hvis man skulle få lyst til at besøge Frankrig. Om ikke andet er der mulighed for at se lidt billeder derfra - de fleste dog ikke i digital kvalitet.

Jens Rostgaard Gjerløv.
Maj 2011.

Til sidetop.

Paris, Normandiet, Bretagne og Alsace.

Fredag den 22/4.

Klokken 07.45 kører vi hjemme fra. Det er en rigtig pragtfuld forårsdag med ditto vejr. Vi er heldige og kommer med en tidligere færge end beregnet, klokken 08.50. Vejret er dejlig varmt og vi beslutter at køre en ny vej til Paris.
Det bliver via Kassel, Saarbrücken, Metz, Reims og derefter Goussainville. Vejen er meget dårligt afmærket, så vi kører lidt i ring omkring Ganese, men dog uden at blive uvenner! Klokken 22.30 er vi installeret på vores hotelværelse i Goussainville.

Vi har kørt 1340 km.

Lørdag den 23/4.

Klokken 08.45 tager vi toget ind til Paris og for en gangs skyld er der én i billetkontoret der ved hvad et FIP-kort er, så vi får 50% rabat på billetterne, det er da altid noget.

Vel ankommet til Paris, starter vi med at se Edith Piaf´s gravsted, på kirkegårdenr Père Lachaise og derefter går turen til Rue de Belville nr. 72, hvor hun blev født.

Dernæst med metroen til Rue Mouffetard, som man simpelthen ikke kan blive træt af. En herlig gade og så bliver den ikke dårligere af det gode vejr vi har. Over frokost tager vi tilbage til hotellet i Gousainville, hvor vi er klokken ca. 14.00.

Om morgenen, inden vi tog til Paris, pakkede vi bilen, fordi vi kører videre til Evreux, hvor vi har tænkt os at overnatte i aften. Derfor starter vi med at køre til Ouver s/Oise, hvor Van Gogh ligger begravet. Vi besøger kroen, hvor han boede og levede til det sidste, ser hans grav og den berømte kirke.

Inde i kirken hører vi en kvinde synge, helt på eget initiativ og det lyder utrolig godt. Vi køber en reproduktion af kirken, (hvem har ikke gjort det?), hvorefter vi kører til vores hotel i Evreux  og samler  indtrykkene fra en pragtfuld dag.

Vi har kørt 127 km.

Vil du læse mere og se flere billeder fra Paris, så klik her.

Søndag den 24/4.

Igen er vi tidligt oppe, det er ved at blive en vane! Klokken 10.00 er vi i Giverny, hvor vi besøger Monet´s have, som er virkelig flot. Bagefter kører vi over og ser hans gravsted.

Derfra går turen til le Mont St. Michel, hvor vi ankommer klokken 16.30. På grund af det kraftige tidevand, som oversvømmer parkeringspladsen klokken 17.30, vælger vi at nøjes med at se det udefra i dag og så vende tilbage i morgen for at se det inde fra.

I dag overnatter vi på hotellet i Rennes, som vi er tilbage på klokken 18.30, hvorefter vi får os et tiltrængt bad og hygger os resten af aftenen.

Vi har kørt 410 km.

Vis stort billede.

Mandag den 25/4.

Tidligt op og af sted. Vi kører forkert, så det tager lidt længere tid, end beregnet, at komme til le Mont St. Michel. Vi er heldige, for solen skinner i dag, så det er et flot syn, at se klosteret ligge dér på øen. Vi benytter lejligheden til at sende vores postkort herfra.

Så går turen til St. Malo og Dinard, en fantastisk oplevelse at se  klippekysten og de store, gamle fæstningsværker. Vi er tilbage i Rennes klokken 18.30, efter at have set en masse af Bretagne og handlet en del.

Vi har kørt 294 km.

Tirsdag den 26/4.

Vi vågner utrolig tidligt, så allerede klokken 06.00 kørrer vi fra Rennes i rigtig kedeligt regnvejr. Målet er Mère St. Eglise, byen hvor faldskærmssoldaten under invasionen af Normandiet, kom til at hænge fast i kirketårnet. (Brug linket nedenunder for at se flere billeder.) Vi er fremme omkring klokken 09.00 og vejret er med os - solen er så småt begyndt at skinne lidt.

Fra Mère St. Eglise kører vi til Utah Beach, hvor vi bl.a. ser det nye mindesmærke for de danskere som faldt her. Så videre mod Omaha Beach og på vejen besøger vi den amerikanske militærkirkegård. Det er en bevægende oplevelse.

Efter dette kører vi til Arromanches, hvor en del af landgangen fandt sted. På vej dertil handler vi lidt dejlig mad, som vi sætter os og nyder på et højdedrag, med udsigt over byen og invasionskysten.

Så går det via Tancarville-broen (over Seinen), til klipperne ved Étretat. Formidabelt, Her får vi os en is og samlerullesten - hele stranden er kun rullesten, ikke noget andet.

Vejret er blevet ganske flot, høj sol, så vi nyder at køre gennem de smukke landskaber til Amiens, hvor vi skal overnatte og vi er fremme klokken 19.15, uden at have kørt forkert én eneste gang! Om aftenen spiser vi på på Campanile,

Vi har kørt 641 km.

Vil du læse mere og se se flere billeder fra Normandiet og invasionskysten, så klik her.

Onsdag den 27/4.

Vejret er trist og gråt, da vi kører fra Amiens. Da vi når til St. Quentin, handler vi lidt ind til frokost og køber de landkort vi mangler.

I Reims ser vi den imponerende katedral, som efter sigende er modellen til mange af de andre, store og flotte katedraler, der er bygget rundt omkring i Europa. Derudover går vi en tur i byen og sernogle af de andre imponerende bygninger der er.

Via Metz når vi til Freyming Merlebach, hvor vi overnatter. Om aftenen er vi ude og gå os en tur og vi ringer hjem for at høre hvordan det går. Alt går heldigvis godt.

Vi har kørt 409 km.

Vil du læse mere og se flere billeder fra Champagne-Ardennes, så klik her.

Torsdag den 28/4.

Efter en forfærdelig nat, med megen larm både udenfor og indenfor i hotellet, sætter vi kursen mod Alsace klokken 09 30. Vi kører ad en pragtfuld rute i Nord Vogeserne til Strassbourg. Undervejs tanker vi benzin og handler bl.a. vin. Derefter tager vi motorvejen til nord for Rheinau. Vi kører langs Rhinen og undervejs spiser vi frokost og soler os i  middagssolen.

Syd for Colmar kører vi igen nordpå, ad små veje gennem Alsace via Vogeserne til Strassbourg, hvorfra vi tager motorvejen tilbage til hotellet i Freyming Merlebach, hvor vi er fremme klokken 19.30.

Så bliver bilen vasket og vi handler lidt ind, hvorefter det er på tide at vi selv bliver vasket - og så kan vi slappe af.

Vi har kørt 520 km.

Vil du læse mere og se flere billeder fra Alsace, så klik her.

Fredag den 29/4.

Klokken ca. 08.30 kører vi fra Frankrig ad motorvejen til Trier. Herfra kører vi langs Mosel til Koblenz. Vi holder flere pauser undervejs, for der er hele tiden noget smukt at se på. Ved Koblenz driller vejen os lidt, men vi finder da ind på rette spor igen og fortsætter langs med Rhinen til Linz, hvorfra vi tager motorvejen til Münster.

Her kører vi fra og prøver at finde et sted at sove. Vi ender, efter en del kørsel frem og tilbage, ved det første sted vi  forhørte os og vi får os et godt værelse. Efter at have skyllet rejsestøvet af, går vi ned og får os en aldeles dejlig schnitzel, som bliver skyllet ned med masser af køligt øl.

Vi har kørt 613 km.

Lørdag den 30/4.

Vi kører fra Münster klokken 06.00. Spiser morgenmad nord for Osnabrück. Fortsætter til Burg, hvor vi handler ind og kommer med en færge klokken 12.00. Klokken 14.30 ruller vi ind i Næstved. Det var det!

Vi har kørt 527 km.

I alt har vi på hele turen kørt 4881 km.

Til sidetop.

Mail til Jens Rostgaard Gjerløv.
Jens Rostgaard Gjerløv.
Maj 2011.

Link til flere rejsebreve og rejsenotater.          Mail til Jens Rostgaard Gjerløv.

Skulle du få lyst til at printe rejsenotaterne ud,
kan du downloade en printervenlig kopi her:
     Download printervenlig kopi her.