REJSENOTATER  FRA  ALSACE - 1995.
Af Jens Rostgaard Gjerløv.

Siden er optimeret til 1280 x 1024   -   © Copyright   -   Alle rettigheder forbeholdes   -   Kontakt

Til ren billedside.
Se billederne på PC.

Se billederne på tablet / telefon.

Rejsenotaterne er - i modsætning til rejsebrevene - skrevet i mere eller mindre "telegramstil" og skal kun læses og opfattes som notater. De er skrevet i 1995 - redigeret og lagt på nettet i 2011.

De er skrevet før det blev moderne at have computer og andre hjælpemidler med på ferie og er derfor - meget naturligt - ikke så omfangsrige og ikke lige så "spændende" som rejsebrevene.

Alligevel håber jeg, at de kan give et lille indblik i vores oplevelser og dermed være til inspiration, hvis man skulle få lyst til at besøge Frankrig. Om ikke andet er der mulighed for at se lidt billeder derfra - de fleste dog ikke i digital kvalitet.

Jens Rostgaard Gjerløv.
September 2011.

Til sidetop.

1. dag.

Klokken 06.00 kører vi hjemme fra. Temperaturen er ca. 4 Cº. Klokken 07.30 kommer vi med færgen, Rødby-Puttgarden, hvor vi handler lidt ind, samt veksler lidt flere penge. Da klokken er 10.15 passerer vi Hamburg og efter at have lagt byens røg og støj tilstrækkeligt langt bag os, holder vi pause og drikker formiddagskaffe.

Klokken 12.45 tanker vi ved Kassel, hvor vi også spiser frokost. Det er blevet lunere i vejret og temperaturen er nu kommet op på ca. 16 Cº. Omkring klokken 14.30 er vi kommet til Frankfurt, hvor vi drikker eftermiddagskaffe og da klokken er blevet 17.00 ankommer vi til hotellet i Freyming-Merlebach.

Da vi vil bestille værelse til næste dag i Epinal, erfarer vi desværre, at alt er optaget, så vi beslutter at blive i Freyming 2 dage. Om aftenen går vi en lille tur i byen, hvor vi bl.a. finder et supermarked og benytter lejligheden til at købe lidt brød og kaffe. I øvrigt er det dejlig lunt udenfor.

Vi har kørt 970 km.

Til sidetop.

2. dag.

Vi starter vores udflugt klokken 09,15, med at  tanke op i Freyming. Derefter kører vi ad små og hyggelige veje til noget, der hedder Plan Incline, hvor én af Europas skibselevatorer ligger.

Den er imponerende, kan tage tre/fire store lystbåde på en gang og er én rigtig "øje oplukker". Sådan noget kan man finde tæt ved byen Lutzelbourg i Vogeserne.

Vis stort billede.

Oven på denne, ikke helt almindelige oplevelse, trænger vi til en kop kaffe, hvorefter vi kører til noget der hedder Cascade du Niedeck, nord for Oberkaslach.
Et flot vandfald, som kun er tilgængeligt efter ca. en halv times travetur ad bulede og ujævne skovstier og en anden halv times travetur  tilbage.

Men, det er anstrengelserne værd.

Vis stort billede.

Videre går det mod Schirmeck, hvor vi besøger Kz-lejren Natzweiler Struthof. Efter denne triste oplevelse, som vi på den ene side ikke vil - eller bør - være foruden og på den anden side godt kunne have undværet, kører vi hjem til hotellet og undervejs handler vi ost og dejlig, frisk skinke til vores aftensmad.

Vi har kørt 310 km.

Til sidetop.

3. dag.

I dag starter vi mod Gérardmer, hvor vi skal mødes med Susanne og Hans Jørgen, Margit og Lilly. Klokken er 09.30 og vejret er rimelig godt. Vi tager det stille og roligt med flere ophold undervejs og klokken ca. 13.00 er vi fremme ved huset.

Efter at have pakket ud og installeret os, kører vi ned til byen og handler ind, hvorefter vi kører hjem og spiser frokost ude på terrassen. Skønt! Klokken ca. 18.30 kommer Susanne og Hans Jørgen og fem minutter efter kommer Margit og Lilly, efter en lidt hård tur med mange og lange køer på grund af vejarbejde, samt et lille skår (læs: ridse) i glæden, i Lilly´s bil.

Efter nogle gode velkomstdrinks og megen snakken, griller vi aftensmad og har en sjov aften, der sluttes af med en hel del "isvand" (læs: gin og tonic).

Vi har kørt 194 km.

Til sidetop.

4. dag.

Vi vågner til regnvejr. Trist! Vi får taget os sammen og kører til byen for at handle - forretningerne lukker klokken 12.00 - og vi bliver "smidt ud" på slaget 12.00! Sådan!

Alle får dog handlet det de skal. Margit og Jens er på dagens mad hold og sørger for både frokost og aftensmad. Aftenens menu er ´Høns i asparges´.

Efter aftensmaden går vi alle en tur. Det blev temmelig tåget, meget hurtigt. Det er simpelthen skyerne der kommer drivende, men vi er også i ca. 1000 meters højde.

Til sidetop.

5. dag.

Alle forretninger er lukket i Frankrig i dag (undtagen tankstationerne). Lukningen opvejes dog rigeligt af, at solen skinner fra en næsten skyfri himmel og det er rimeligt lunt i vejret, samt, at vi ikke mangler at handle noget ind.

Vi bliver enige om, at følges ad på dagens udflugt, som går ad Route des Crêtes, i to biler.

Efter nogen forvirring kommer vi af sted klokken ca. 10.00, men desværre er vejret blevet så tåget i mellemtiden, at vi absolut intet kan se. Men alligevel får vi set noget - nemlig sne! Det resulterer da også i, at alle må ud i sneen, iført korte bukser m.m. og så var der dem der sank mere og dybere ned, end andre! Dette kunne jo bøde på lidt af den manglende udsigt, men ærgerligt var det dog.

Vis stort billede. Vis stort billede.

Derefter kører vi mod Hartmannswillerkopf - et krigsmindesmærke fra 1. verdenskrig. Det er uhyggeligt, når man tænker på, at mellem 30.000 og 60.000 mennesker skal have ofret livet her, på grund af en "dum bakketop".

Vis stort billede.

Vi fortsætter alene til byen Ronchamp, hvor vi ser en noget særpræget kirke. En højest utraditionel facon på bygningen. Indenfor er den holdt i rustikke materialer, for det meste kun beton/mursten. Ruderne, som er af umage størrelser, er "malet mosaik" af nærmest abstrakt karakter og godt og vel halvdelen af kirkens gulv skråner ned mod alteret!

Mærkeligt - men samtidig imponerende!

Derefter kører vi tilbage til Gérardmer via la Bresse. Det er en meget flot tur og vi er hjemme klokken 17.30.Lilly og Hans Jørgen er på dagens mad hold og serverer lammekølle.

Vi har kørt 295 km.

Til sidetop.

6. dag.

I dag er vejret bedre end i går, det er rigtig flot og varmt. Alle er enige om, at følges ad i to biler til en gammel ringby, der hedder Equisheim.
Den var flot - men - en gang imellem kunne der godt være lidt for meget "sukker".

Vis stort billede. Vis stort billede.

Derefter kører vi til en anden gammel by, Riquewihr, som har en - nærmest fæstningsvold - rundt om byen. Her spiser vi frokost på en hyggelig restaurant, vi får Quiche Lorraine, en slags omelet, som smager herligt. Dertil dejligt koldt øl.

Så er man menneske igen.

Vis stort billede.

Efter dette fortsætter Margit og Lilly videre, mens Susanne og Hans Jørgen og vi, kører hjem ad nærmeste vej og nyder resten af eftermiddagen på terrassen med dertil hørende "isvand".

Dagens mad hold er Susanne og Helle, som har bestemt, at vi skal grille pølser og koteletter. Herligt.

Vi har kørt 142 km.

Til sidetop.

7. dag.

I dag vågner vi først klokken 08.30, men vi har jo nok trængt til at sove længe!

Efter at have handlet lidt ind, mødes vi og spadserer de ca. 6 km. rundt om Gérardmer søen, i det mest pragtfulde vejr. Derefter tager vi hjem og solbader.

Senere går vi alene ned til byen på lidt sight-seeing. Vi ser bl.a. kirken, som er utrolig kold at komme ind i og i det hele taget virker meget kold. På vejen hjem køber vi vin til aftensmaden og Helle køber nogle blade og aviser.

Om aftenen får vi ost og rødvin.

Til sidetop.

8. dag.

Det er dagen, hvor vi skal vende næsen hjemefter og klokken 08.00 kører vi fra Gérardmer, sammen med Susanne og Hans Jørgen, i  hver sin bil.

Vi kører mod St. Dié, derefter via St. Marie aux Mines  (tunnel på 6.400 meter), til byen Riegel, som ligger på grænsen til Tyskland, hvor vi er klokken ca. 10.10.

Efter at være kommet ind på motorvejen nordpå, gør vi holdt for at drikke formiddagskaffe og spise de indkøbte croissanter, hvorefter vi skilles og fortsætter nordpå.

Klokken ca. 12.30 spiser vi frokost nord for Frankfurt og efter en lang køretur, kører vi ombord på "Lodbrog" klokken 18.20 og klokken 20.15 er vi hjemme.

Vi har kørt 1113 km.

Til sidetop.

Hvis du vil se flere billeder og læse lidt mere om Alsace, så tryk her.
Hvis du vil se flere billeder og læse lidt mere om Lorraine Vosges, så tryk her.

Mail til Jens Rostgaard Gjerløv.
Jens Rostgaard Gjerløv.
September 2011.

Link til flere rejsebreve og rejsenotater.          Mail til Jens Rostgaard Gjerløv.

Skulle du få lyst til at printe rejsenotaterne ud,
kan du downloade en printervenlig kopi her:
     Download printervenlig kopi her.