REJSENOTATER  FRA
P
ROVENCE og ENGLAND - 2000.

Af Jens Rostgaard Gjerløv.

[ Provence ]     [ England / Cornwall ]

Siden er optimeret til 1280 x 1024   -   © Copyright   -   Alle rettigheder forbeholdes   -   Kontakt

Til ren billedside.
Se billederne på PC.

Se billederne på tablet.
Se billederne på tablet / telefon.

Rejsenotaterne er - i modsætning til rejsebrevene - skrevet i mere eller mindre "telegramstil" og skal kun læses og opfattes som notater. De er skrevet i 2000 - redigeret og lagt på nettet i 2012.

De er skrevet før det blev moderne at have computer og andre hjælpemidler med på ferie og er derfor - meget naturligt - ikke så omfangsrige og ikke lige så "spændende" som rejsebrevene.

Alligevel håber jeg, at de kan give et lille indblik i vores oplevelser og dermed være til inspiration, hvis man skulle få lyst til at besøge Frankrig. Om ikke andet er der mulighed for at se lidt billeder derfra - de fleste dog ikke i digital kvalitet.

Jens Rostgaard Gjerløv.

Januar 2012.

Provence.

1. dag.

Vi forlader Næstved i et flot kørevejr klokken 05.25 og sætter kursen mod Villedieu, Sydfrankrig, hvor vi skal besøge Susanne og Per. Vi når den tyske grænse, via Storebælt, klokken 07.40 og efter en kaffepause går det videre. Klokken 12.15 passerer vi Osnabrück, hvorefter vi spiser frokost.

Vi holder i kø ca. 1 time, men fortsætter ufortrødent, forlader motorvejen og passerer grænsen til Luxemburg klokken 16.10. Klokken 16.35 kører vi ind i Frankrig og klokken 17.06 holder vi uden for vores hotel i Metz.

Senere handler vi lidt i det lokale supermarked og nyder varmen.

Vi har kørt 1107 km.

Til sidetop.

2. dag.

Vi siger farvel til Metz klokken 08.05 og efter at have fundet den rigtige retning, går det sydpå langs Mosel. Det er blevet dejligt varmt.

Klokken ca. 12.20 er vi nået syd for Beaune, hvor vi spiser frokost og finder et meget specielt mindesmærke over trafikofre på rastepladsen.

Klokken 15.40 kører vi gennem Montélimar med alle dens nougat fabrikker. Derefter går det mod Nyons med flotte lavendelmarker og vinmarker under vejs.

Klokken 17.30 er vi i Villedieu hos Susanne og Per, hvor vi skal sove den første nat.

Vi har kørt 673 km.

Til sidetop.

3. dag.

Vi er oppe klokken 08.00 efter en god nats søvn. Efter morgenmaden afleverer vi Susanne og Pers bil til service i Vaison-la-Romaine. Vi fortsætter alle fire til en nærliggende flod, Toulourenc,  hvor vi bader og spiser medbragt frokost.

Tilbage i Villedieu bliver vi installeret på det hyggelige La Cardeline. Det er et rart pensionat, som passes af handicappede.  Det koster kun 230 FF per nat, med dejlig morgenmad.  For tiden er det kun os, der bor der, så vi får stillet hele huset til vores rådighed.

Her vil vi bo et par dage.

Til sidetop.

4. dag.

Det er meget varmt. Vi går en tur i området. Vi mødes med Susanne og Per klokken 10.30 og kører så til marked i Vaison-la- Romaine. De giver frokost i den gamle bydel. Hyggeligt.

Senere handler vi vin i cooperativet. Derefter en tur til Nyons og videre til floden Toulourenc, for at få fødderne afkølet.

Vi mødes hos dem klokken 19.00 til en aperitif, inden vi fortsætter op på det hyggelige torv, hvor vi giver middag som tak for denne gang.

Til sidetop.

5. dag.

Af sted klokken 08.45. Nu skal vi videre til England, nærmere betegnet Cornwall.

Undervejs besøger vi en imponerende krokodillefarm i Pierrelatte. Derefter kører vi mod Annoncy og derfra mod St. Étienne.  Det er en meget flot vej, hvor vi må op over Col de la République (1162m.).

Nord for Orleans prøver vi at få et værelse. Det er vanskeligt pga. musikfest i hele Frankrig. I Frainville lykkes det os at få ét, på en ikke særlig spændende landevejskro - midt ude i ingenting...!.  Til gengæld er værelset billigt.

Vi har kørt 697 km.

Til sidetop.

6. dag.

Vi kører ad motorvejen mod Paris, hvilket viser sig at være en dårlig ide, da det tager tid. Da vi når til  Dunkerque, er vejene og landskabet fladt og meget kedeligt i forhold til, hvad vi har været vant til.

Vi er allerede ved hotellet klokken 15.15. Vi tager ind til byen for at handle ind. Det bliver et lækkert måltid med bl.a. lun kylling.

Det glæder os at høre fra vores datter, at hun har bestået sin eksamen og modtaget legat fra kommunen.

Vi har kørt 402 km.

England - Cornwall.

7. dag.

Op klokken 07.00 og til Calais. Det er koldt. Vi er spændte på at prøve overfarten med Hovercraft. Konstaterer at det larmer, men hvor går det hurtigt.

Vi sætter urene en time tilbage og starter nu vores tur i venstre side af vejen langs kysten. Flotte hoteller ved Folkstone. I Hastings ser vi huse/hoteller bygget på pæle ude i vandet. I Brighton ser vi kong George d.4´s palads Royal Pavilion (også kaldet Brighton Pavilion) fra 1815.

Klokken 16.15 holder vi uden for Vale House (vores Bed & Breakfast) i Figheldean nord for Salisbury.

Vi bliver vel indlogeret og skynder os mod Stonehenge og derfra til Avebury. Vi ser også ”pyramiden” Silbury Hill. 168 meter høj og 40 meter i diameter.

Vi har kørt 438 km.

Til sidetop.

8. dag.

Vi kører gennem Wiltshire, Dorset, Devon og når herefter til Cornwall. Undervejs har vi fået et indtryk af Dartmoor og Bodmin moor.

Klokken 13,00 er vi så tæt ved Redruth hvor vi skal bo den næste uge, at vi beslutter os for en afstikker mod St. Austell, hvor vi ser klipper og vand og udvinding af kaolin. Vi kører videre mod St. Michaels Mount. Det er en flot tur, men desværre regner det.

Vi får en flot campingvogn udleveret og håber nu på bedre vejr.

Vi har kørt 391 km.

Til sidetop.

9. dag.

Efter en kold nat går turen mod Lands End. Vi stopper først ved St. Ives. Det er en pragtfuld fiskerby, hvor vi fornemmer Rosamunde Pilcher´s ånde. Ved Lands End kan vi næsten se til Amerika...

Vi kører videre forbi Minack Theatre til Penzance. Vi spadserer langs strandpromenaden op i byen for at finde det ægyptiske hus. Pudsigt.

Efter at have handlet går turen tilbage. Solen skinner stadig, og vi nyder et glas vin efter en lang dag med storslåede oplevelser.

Vi har kørt 125 km.

Til sidetop.

10. dag.

Vi starter dagen med at køre mod Padstow. Vi ser Prideau Place. Imponerende Cornish. Vi besøger Padstow by. Igen et sødt fiskerleje. Herefter tager vi til Fowey, en rigtig sørøverby / fiskerleje.

Nu går turen til Falmouth. Den mest sydlandske vegetation, skulle være at se her. Det kan vi ikke få øje på, men derimod et stort skibsværft, og jo, der er da også palmer.

Vi har kørt 197 km.

Til sidetop.

11. dag.

Solen skinner. Vi kører mod St. Michaels Mount. Vi når at gå tørskoede derud. Vi vil ikke helt op på borgen, så vi går tilbage, selvom tidevandet er begyndt at strømme til.

Vi bliver på stranden et par timer.

På vejen hjem besøger vi Poldark Mine, og er med på en guidet rundvisning i den gamle tin mine.

Vi har kørt 76 km.

Til sidetop.

12. dag.

Sol igen. Vi kører til Lizard. For en gangs skyld er der ingen p-afgift at skulle betale. Vi går mod Lizard Head og følger så klippeskrænterne til Lizard Point, det sydligste punkt i England. Her er meget mere imponerende end ved Lands End.

Vi tager herefter i Minack Theatre for at se David Copperfield klokken 14,00. Det er et teater, der er sprængt ud i klipperne i 1932. Vi har tæpper med til at sidde på, da alle ca. 750 siddepladser er på de bare klipper. Klokken 17,00 er forestillingen forbi, og vi er ganske bjergtagede, da vi tager derfra.

Vi har kørt 133 km.

Til sidetop.

13. dag.

Så er det gråvejr. Vi kører til Newquay. Her er flotte surfer-strande. Det er en rigtig turistby.

Vi kører mod St. Austell for at besøge det lokale bryggeri. Vi når lige at deltage i en rundvisning, men bliver lidt forbavsede, da det viser sig at koste 5 Pund pr. person.

Det er en meget interessant rundvisning, og til sidst får vi lov til at smage nogle af deres øl sorter, men også deres rom på ca. 72%!

Vi har kørt 144 km.

Til sidetop.

14. dag.

Vi kører til Penzance for at handle ind og gå en tur i byen og langs strandpromenaden.

Vi finder med noget besvær Merry´s Maiden, - et mini Stonehenge syd for Mousehole.

Vi slutter af med kaffe ved St. Michaels Mount.

Det har været en pragtfuld uge, hvor vi har været meget heldige med vejret - det siges, at her er subtropisk klima, men vi mærkede nu ikke meget til det.

Til sidetop.

15. dag.

Det har regnet frygteligt i nat. Vi er tidligt oppe og af sted. Vi kører ad motorvejen mod London og videre til Dover (567 km.).

Vi kører direkte om bord på Princess Margret med afgang klokken 14,00.

Vi skal overnatte i Dunkerque. Vi handler og nyder at kunne spise udendørs. Her er meget varmt.

Vi har kørt 615 km.

Til sidetop.

16. dag.

Fuld sol og en seng, der var lang nok...! Klokken 10,00 kører vi mod Ostende.

Klokken 10,15 er vi i Belgien.

Klokken 12,15 er vi i Holland.

Klokken 14,30 er vi i Tyskland.

Klokken 17,00 er vi i Hamburg. Det er gået glat og uden kø nogle steder.

Klokken 18,15 er vi ved Harrislee (893 km.)

Klokken 21,30 er vi hjemme og tanker på den lokale benzintank.

Vores datter er hjemme for at tage imod os. Vi er trætte, men glade for at være hjemme. Vi har haft en dejlig ferie. Vi pakker ud, og klokken 01,00 er vi i seng.

Vi har kørt 1157 km.

Til sidetop.

Mail til Jens Rostgaard Gjerløv.
Jens Rostgaard Gjerløv.
Januar 2012.

Link til flere rejsebreve og rejsenotater.          Mail til Jens Rostgaard Gjerløv.

Skulle du få lyst til at printe rejsenotaterne ud,
kan du downloade en printervenlig kopi her:
     Download printervenlig kopi her.