REJSENOTATER  FRA  PARIS - 2002.
Af Jens Rostgaard Gjerløv.

Siden er optimeret til 1280 x 1024   -   © Copyright   -   Alle rettigheder forbeholdes   -   Kontakt

Til ren billedside.
Se billederne på PC.

Se billederne på tablet / telefon.

Rejsenotaterne er - i modsætning til rejsebrevene - skrevet i mere eller mindre "telegramstil" og skal kun læses og opfattes som notater. De er skrevet i 2002 - redigeret og lagt på nettet i 2012.

De er skrevet før det blev moderne at have computer og andre hjælpemidler med på ferie og er derfor - meget naturligt - ikke så omfangsrige og ikke lige så "spændende" som rejsebrevene.

Alligevel håber jeg, at de kan give et lille indblik i vores oplevelser og dermed være til inspiration, hvis man skulle få lyst til at besøge Frankrig. Om ikke andet er der mulighed for at se lidt billeder derfra - de fleste dog ikke i digital kvalitet.

Jens Rostgaard Gjerløv.
Februar 2012.

Til sidetop.

1. dag.

Vi bliver hentet af Lilly klokken 04.45, derefter hentet vi Margit. Det småregner og er ca. 4ºC. Vi er med færgen klokken 06.15 og klokken 08.30 er vi i Hamburg. Klokken 11.20 når vi Holland, klokken ca. 14.00 når vi til Belgien og klokken ca. 16.00 er vi i Frankrig.

Vi når Paris klokken 18.07, hvorefter vi får drejet for sent af fra Boulevard Périphérique. Det resulterer i, at vi først er fremme ved hotellet klokken 18.30. Vi sætter bilen i P-hus og så bliver der hygget med frikadeller, kartoffelsalat og vin.

Efter maden går vi en lille tur, for at få rystet både tur og mad godt på plads.

Vi har kørt 1177 km.

Til sidetop.

2. dag.

I dag sover vi lidt længe - morgenmad klokken 09.00. Vi starter med at tage på loppemarked i Clignancourt - det er meget stort. Derfra tager vi til Louvre og går gennem butiksarkaden Le Caroussel til Tuillerierne.

Derefter går turen til La Défense og vi tager tilbage mod city ad Rue de Rivoli, til Palais Royale. Vi går gennem haven. På vejen ser vi de sjove søjler. Vi går via Place de la Victoire til gågaderne omkring Les Halles.

Vi passerer Pompidou-centret og tager metroen hjem fra Hôtel de Ville.

Vis stort billede.
Til sidetop.

3. dag.

Af sted med RER linie A til Marne la Vallée, hvor Disneyland skal besøges. Vi ser Halloween paraden klokken 10.15, hvorefter vi går rundt i parken. Desværre regner det voldsomt. Klokken 14.00 tager vi tilbage til Paris, hvor solen skinner.

Vi køber et nyt bykort i latinerkvarteret og så går det løs i den del af byen. Vi kommer bl.a. til Rue Mouffetard, hvor vi får os en tår over tørsten.

Sidst på eftermiddagen handler vi lidt ost og brød i Franprix og tager metroen hjem, godt trætte.

Til sidetop.

4. dag.

Så prøver vi at køre med den nye, førerløse metro til Place de Monge. Vi ser arenaen og går lidt rundt i kvarteret, nyder en kop espresso på en bar og går derefter mod Montmartre. Det begynder at regne, så vi tager ind til Louvre Antiques, hvor vi er lidt i tørvejr.

Herfra går vi over Pont Neuf og videre gennem Rue de Bucci til Église Saint-Germain-des-Prés. Efter at have set den, sætter vi kurs mod Bastillepladsen.

Nu vælter regnen ned, så vi skynder os hjem på hotellet - godt ømme og trætte.

Til sidetop.

5. dag.

Vi starter med at tage ud til Parc de la Villette. Vi vil se en forestilling i la Géode - det er lidt skuffende. Så tilbage til byen, til Rue de Rivoli. Solen skinner, så vi går op til Triumfbuen og nyder stemningen på Champs Elysées.

Om aftenen er vi ude at spise i det græske kvarter, hvor vi har en meget pudsig oplevelse med menukortet.

Til sidetop.

6. dag.

Regn hele dagen - Øv!

Først tager vi til Sacré-Cœur og går lidt rundt i Montmartre, hvorefter vi tager til Rue Amélie, for at finde mit "gamle" hotel fra 1965. Fandt det ikke…!

Så sætter vi kurs mod Mont Parnasse, hvor vi går lidt rundt på kirkegården og bliver godt gennemblødte. Efter at have købt endnu en plakat tager vi hjem, rigtig godt gennemvåde.

Efter et dejligt, varmt bad, er vi klar til at tage i Operaen, hvor vi skal se ballet…!!! En moderne udgave af Casanova - og dét var den sandelig også…!!!

Til sidetop.

7. dag.

Vi henter bilen fra parkeringshuset, for i dag går turen hjem. Vi kører fra Paris klokken 07.05 og sætter kursen mod Belgien, hvor vi er klokken 09.30 - det regner en del. Klokken 11.20 når vi Holland, klokken 13.50 når vi Tyskland, hvor trafikken afvikles uden den mindste kø.

Efter at have handlet i Bordershoppen, kommer vi med en færge klokken 19.15 og er i hjemme klokken 21.15.

Vi har kørt 1169 km.

Til sidetop.

Mail til Jens Rostgaard Gjerløv.
Jens Rostgaard Gjerløv.
Februar 2002.

Link til flere rejsebreve og rejsenotater.          Mail til Jens Rostgaard Gjerløv.

Skulle du få lyst til at printe rejsenotaterne ud,
kan du downloade en printervenlig kopi her:
     Download printervenlig kopi her.